Årskavalkade 2024

Mesén takker for et innholdsrikt år og ser frem til flere gode samarbeid i 2025!  

Jubileumsår med bærekraft som kompass 

Siden oppstarten i 1999 har Mesén hatt en målsetning om å være et kreativt produsentledd for utprøving, produksjon og formidling av kunst i offentlige rom – en målsetting som i møte med en verden i omstilling er mer relevant enn noen gang før. Når vi i 2024 feiret 25 år, ønsket vi å rette blikket fremover og finne nye måter som både vi og feltet sammen kan bli bedre på. Derfor lanserte vi i år vår nye bærekraftstrategi!   

Vi anerkjenner at dette er ambisiøst og at vår strategi befinner seg i en tidlig fase, men vi har staket ut en retning og skal revidere og revurdere mens vi går. Dette er også en av grunnene til at vi satte oss som mål i 2024 å engasjere andre aktører på feltet til diskusjon om kunstfeltets rolle i arbeidet med å nå FNs bærekraftsmål.  

For å løfte tematikken inn i det offentlige ordskiftet skrev vi en kronikk i Kunstavisen hvor vi inviterer kunstfeltet til å i større grad undersøke kunstens rolle som både sektor og kreativ prosess. I møte med nye utfordringer og en verden i omstilling, må vi undersøke kunstens rolle i bærekraftsmålene og hvordan vi kan virke og være en del av løsningen.  

I en innsiktsfull replikk svarte Cecilie Sachs Olsen med at kunsten kan utvide vår forståelse av hva bærekraft er og kan være, og således også skape utallige muligheter for endring.  


Fokus på sosial bærekraft  

En viktig samarbeidspartner i 2024 har vært Oslo kommunes kunstsamling, Kulturetaten. Under årets Arendalsuka inviterte vi til panelsamtale med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål 5 og 10 som omhandler henholdsvis mindre ulikhet og likestilling mellom kjønnene. Vi ønsket å løfte tematikk knyttet til sosial bærekraft, demokrati og ytring, og var særlig nysgjerrige på hvilken måte dette blir viktig også i fremtiden: Hva kan vi lære av kunst i offentlige rom? 

Med oss hadde vi kunstner Damien Ajavon, stipendiat Ida Fagervold fra Universitetet i Oslo og avd. direktør Oslo kommunes kunstsamling Daniella van Dijk-Wennberg.  

I desember videreførte vi tematikken ved å arrangere et heldagssymposium om kunst i offentlige rom og sosial bærekraft. Symposiet “Steder for empati og endring” tok opp viktige spørsmål knyttet til den kritiske kunstens funksjon, kunstneriske metoders fordeler i byutvikling, kunstfeltet som premissleverandør for bærekraft, hvordan arbeide med et steds historie på en god måte og skape rom for ytringsfrihet, inkludering og empati. Sammen diskuterte vi hvilke utfordringer vårt fagfelt og kunsten står ovenfor i dag, og hvordan vi sammen kan mobilisere fremsnakking av god kunst. 

En spesiell takk til bidragsyterne:  
Cecilie Sachs Olsen og Gro Sandkjær Hanssen, OsloMet
Nora Ceciliedatter Nerdrum, KORO - Kunst i offentlige rom / Public Art Norway 
Ida Fagervold, Universitetet i Oslo (UiO) 
Jad El Khoury, kunstner  
Lily Vikki og Mari F. Sundet, Oslo kommunes kunstsamling 
Merete Hovdenak, Kunstsentrene i Norge 
Vibeke Harper, kunstner  
Vibeke Christensen, Kristine K. Wessel og Tina Skedsmo, Mesén  

Og takk til Oslo kommunes kunstsamling, Kulturetaten for et godt samarbeid og til Fritt Ord som har støttet symposiet.  

Temporære kunstprosjekter 

Vi har jobbet med en rekke temporære kunstprosjekter som er godt synlige i Oslo sentrum. Som kurator og produsent for Bane NOR Eiendoms satsing på kunst på utvalgte stasjoner har vi vist kunst av både Ingrid Ogenstedt og Aleksander Stav på Oslo S. Begge arbeidet med tematikk knyttet til sårbar natur og sporene vi lager i naturen.  

I Paléhaven like ved, viste vi lekeskulpturen Snegl av Sivert Donali. Utstillingen var en del av vårt samarbeid med Oslo kommunes kunstsamling om å løfte frem ikoniske skulpturer som venter på sin permanente plassering! 

Før sommeren, under Pride-måneden juni, var det åpning av Queer Utopia av Damien Ajavon som vises frem til april 2025. I Rosenkrantz’ gate har vi siden 2017 jobbet med kunstprosjekter med fokus på ytringsfrihet, og om sitt verk sier Ajavon selv: “Dette er mer enn bare en utstilling. Det er en invitasjon til å utforske en levende fortelling om kjærlighet, kamp og fellesskap. Det er en sjanse til å se hvordan kunst kan reflektere og inspirere til endringer i samfunnet, og hvordan historier fra fortiden kan belyse vår nåtid og fremtid.” 

Under Oslo kulturnatt i september arrangerte vi i samarbeid med Finsk-norsk kulturinstitutt performancen Stripped Down to the Bones av Sasha Huber. Performancen minnes liv som systematisk har blitt ødelagt av kolonialisering og nylig gjennom tvungen migrasjon. Ved å rekonstruere en samlebåndslinje der identiteter blir anonymt bearbeidet, delt og utnyttet i henhold til ønskene til en dominerende kultur, stilte Huber spørsmålet: Hva er igjen av slike liv? 

2024 var også året for monumentale malerier av midlertidig natur. På 3KT på Aker Brygge satser Ferd på temporær kunst i påvente av byggestart i 2026, og sammen med dem har Mesén som kunstnerisk rådgiver og produsent vært med å utvikle Tomorrow av Johannes Høie – et 20 meter langt maleri og en lek med monumentalmaleriets historiske røtter. Og i anledning Jubileet Oslo 2024 og utdelingen av Nobels fredspris skapte Gitte Sætre en 15 meter lang fredsfrise som ble vist mellom Oslo rådhus og Nobels fredssenter. Mesén var rådgivende produsent.  

Nye permanente kunstverk  

Vi arbeider også som kunstkonsulenter på oppdrag fra fylker, kommuner og private aktører. Da jobber vi med permanent kunst i nybygg, skoler, sykehus og uterom. I 2024 har vi ferdigstilt en rekke flotte verk i Hammerfest, Narvik, Oslo, Molde, Namsos, Førde, Sarpsborg og Lørenskog.   

Vi minner om Open call for kunstnere:  

Eckbos Legat fortsetter sitt engasjement for kunst, kultur og vitenskap ved å invitere kunstnere til å søke på Eckbos Legat stipendutstilling i samarbeid med Mesén og Vigelandmuseet. Se hele utlysningen her: https://www.eckbos-legat.no/Stipendutstilling   

Takk til alle gode oppdragsgivere og samarbeidspartnere:  

Akershus Universitetssykehus HF, Bane NOR Eiendom, Eckbos Legat, Ferd, Gitte Sætre, Finsk-norsk kulturinstitutt, Fredrikstad kommune, Finnmarkssykehuset HF, Sykehusbygg HF, Helse Førde HF, Helse Møre og Romsdal HF, Horten kommune, Lørenskog kommune, Namsos kommune, Narvik kommune, Oslo kommunes kunstsamling, Plan og bygningsetaten, Oslo kommune, Skien kommune, Sparebankstiftelsen DNB, Universitetssykehuset i Nord-Norge, Vigelandmuseet, Kgl. norsk ambassade Berlin, Mads Øiern, Sebastian Sanders, Jon Gorospe 

Bilder:

Symposium. Foto: Mesén

Symposium. Foto: Mesén

Arendalsuka. Foto: Mesén

Arendalsuka. Foto: Mesén

Jordskott og Reva III av Ingrid Ogenstedt. Foto: Jon Gorospe

Stjernefugl av Aleksander Stav. Foto: Jon Gorospe

Queer Utopia av Damien Ajavon. Foto: Jon Gorospe

Klubbkid Teddy leser høyt under åpningen av Queer Utopia av Damien Ajavon. Foto: Jon Gorospe

Stripped Down to the Bones av Sasha Huber. Foto: Jon Gorospe

Tomorrow av Johannes Høie. Foto: Jon Gorospe

Snegl av Sivert Donali. Foto: Mesén

Fredskultur: En fredsfrise av Freskosøstrene ført i hånden av Gitte Sætre. Foto: Jon Gorospe 

Miella av Mikkel Wettre. Foto: Tor Even Mathisen

Nanus av Ingunn Utsi. Foto: Tor Even Mathisen

Koja av Gunilla Bandolin. Foto: Willem Mathlener

Vannkraft av Lin Wang. Foto: Bent René Synnevåg

Hvilende kamel av Christine Aspelund. Foto: Mesén

Øyesteiner av Anna Widén. Foto: Anna Widén

Namsenfuglen av Anders Kjellesvik. Foto Anders Kjellesvik

As Far As You Can See av Simone Hooymans. Foto: Simone Hooymans

Forrige
Forrige

Kunst som en bærebjelke i kriser krever mer enn gode intensjoner

Neste
Neste

Steder for empati og endring