Steder for empati og endring
Symposium om kunst i offentlige rom og sosial bærekraft
Tid: Torsdag 5. desember, kl. 09.30–16.00
Sted: Gamle Munch, Tøyen, Oslo (Tøyengata 53)
Se arrangementet på Facebook og kjøp billett her!
Hvordan kan kunst i offentlige rom bidra til gode sosiale møteplasser for kollektive historier og forståelse i en verden preget av konflikt? Dette symposiet utforsker kunstens rolle som en katalysator for empati og sosial endring. Vi diskuterer hvordan kunst i offentlige rom kan bidra til sosial bærekraft i lys av FNs bærekraftsmål.
Sosial bærekraft vil i norske kommuner innebære noe annet enn det vil i krigsherjede byer og land, samtidig oppleves empati og engasjement på tvers av landegrenser i en urolig og usikker verden. Under symposiet undersøkes det hvordan kunst i offentlige rom kan skape steder for refleksjon, dialog, og forsoning i lokale kontekster. Hvilke spørsmål må feltet stille seg i Norge i dag for å fremme sosial bærekraft? Hva kan vi lære av dem som står i en gjenoppbyggingsprosess eller bearbeider sine krigstraumer? Hvordan kan vi skape gode steder for empati og endring?
Arrangementet gjennomføres i samarbeid med Oslo Kommunes kunstsamling, Kulturetaten og er støttet av Fritt Ord.
PROGRAM
09.30: Registrering og kaffe
10.00: Velkommen
Kristine K. Wessel, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Mesén
10.15: Kunst i offentlige rom og sosial bærekraft: Nøkkelbegreper og tematisk overbygning
Cecilie Sachs Olsen, professor i kunst i samfunnet ved Institutt for estetiske fag på OsloMet
10.35: Kunst i offentlige rom i Norge i dag: Status og utfordringer
Nora Ceciliedatter Nerdrum, kurator og leder av kunstseksjonen i KORO
10.55: Kunst i offentlige rom i konfliktsituasjoner: Kunst etter kuppet i Myanmar
Ida Fagervold, stipendiat, Universitetet i Oslo
11.15: Case studie: Kunstverket “Burj El Hawa”
Jad El Khoury, kunstner
11.45: Lunsj
12.40: Case studie: Kunstverket “Moren” av Tracey Emin
Lily Vikki, kunstfaglig prosjektleder og skulpturkonservator NKF-N i Oslo kommunes kunstsamling
Tina Skedsmo, kurator og kunsthistoriker i Mesén
13.10: Case studie: Kunst i offentlige rom i Mortensrudprosjektet
Mari F. Sundet, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Oslo kommunes kunstsamling
13.30: Case studie: Kunstprosjektet "Milestone Jerusalem”
Vibeke Harper, kunstner
14.00: Pause
14.30: Sosial bærekraft i temporære kunstprosjekter
Vibeke Christensen, daglig leder, kunstprodusent og kurator i Mesén
Kristine K. Wessel, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Mesén
15.00: Case studie: CONTRA – Conflicts in transformations
Cecilie Sachs Olsen, professor i kunst i samfunnet ved Institutt for estetiske fag på OsloMet
Gro Sandkjær Hanssen, forsker ved OsloMet
15.30: Summa summarum: Hva har vi hørt, lært og kanskje ikke snakket om?
Tiril Flom, nyhetssjef i Kunstavisen
Medvirkende:
Cecilie Sachs Olsen, professor i kunst i samfunnet ved Institutt for estetiske fag på OsloMet
Cecilie Sachs Olsen er professor ved Institutt for Estetiske fag på OsloMet. Hun har ledet en rekke forskningsprosjekter som er rettet mot å utvikle kreative metoder for medvirkning, stedsutvikling og -analyse. Hun er særlig interessert i hvordan kunst og kunstfeltet kan bidra til nye perspektiver på hva stedsutvikling og bærekraft er og kan være. I 2019 var Cecilie sjefskurator for Oslo Arkitekturtriennale som utforsket hvordan arkitektur- og planleggingsfeltet kan lede vei mot en mer bærekraftig by- og stedsutvikling. Cecilie er også initiativtaker til kunstnerkollektivet zURBS som har jobbet med sosialt engasjert kunst i en rekke europeiske byer.
Nora Ceciliedatter Nerdrum, kurator og leder av kunstseksjonen i KORO
Nora C. Nerdrum leder KOROs kunstseksjon, og har ansvar for KOROs kunstfaglige arbeid. Hun er utdannet kunsthistoriker fra UiO, har virket som kritiker og skribent, og har mange års erfaring som kurator fra ulike deler av kunstfeltet. De siste fem årene har hun vært en del av kuratorteamet som utvikler KOROs kunstprosjekt i det nye Regjeringskvartalet i Oslo. Hun har også vært involvert i utviklingen av KOROs minnestedsprosjekter, og sitter i juryen for minnestedet etter 22. juli på Johan Nygaardsvolds plass. De siste årene har hun deltatt i utredningskomiteer for kunstutdanningen ved NTNU og ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid ved KMD, og hatt oppdrag for Munchmuseet og Kunstsilo i Kristiansand.
Foto: KORO/Niklas Hart
Ida Fagervold, Universitetet i Oslo
Ida Fagervold er stipendiat ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo. I doktorgradsprosjektet hennes forsker hun på sosiale bevegelser, kreativ praksis og protestkunst. Prosjektet ser spesifikt på den skeive bevegelsen i Myanmar sin deltakelse i revolusjonen som fulgte militærkuppet i 2021. I kjølvannet av kuppet bidro hun til å organisere kunstutstillinger og kunstsalg i Oslo for å vise frem kunst produsert som respons til kuppet, og for å samle inn midler til kunstnere i Myanmar. Hun er særlig interessert i kreativitet i politisk motstand, aktivisme og sosiale bevegelser som kreativ praksis, og kjønn og seksualitet.
Jad El Khoury, kunstner
Environmental sensitivity, politics, architecture, and heritage come together in pursuit of healing in El Khoury’s artistic practice. The medium and techniques are constantly metamorphosing in response to the serendipities and contexts the artist encounters. With a sense of urgency and site-specificity, his projects vary from static visual installations to socially engaged practices.
Jad El Khoury’s work has been shown internationally. He was awarded the Arte Laguna Prize for Urban Art and Land Art in 2019. El Khoury is currently starting a residency at Rådhuset i Oslo where he will be until 2025.
Currently based in Oslo, Norway. He graduated with a masters degree in Interior Architecture from the Lebanese University in 2016 and a masters degree in Art and Public Space from Oslo National Academy of the Arts in 2022.
Jad El Khoury first started working with war traces found on buildings of Lebanon in 2016. “Being from the first post civil-war generation, transforming accidental monuments of bitterness in the city into choreographed installations dancing with the wind, was a necessity”; a poetic method of rebelling against religious sectarianism. “Burj El Hawa” (Tower of the Wind, 2018) was the highlight of Jad’s work on war traces, which he produced before moving to Oslo in 2020.
Foto: Damien Steck
Lily Vikki, kunstfaglig prosjektleder og skulpturkonservator NKF-N i Oslo kommunes kunstsamling
Lily Vikki har betydelig erfaring innen forvaltning og produksjon av kunst i offentlige rom. Hun arbeider i dag som kunstfaglig prosjektleder og utviklingsleder i Oslo kommunes kunstsamling. Hun har vært ansvarlig prosjektleder for gjennomføring av de største permanente kunstprosjektene utendørs i regi av Oslo kommune, herunder Rommensletta skulpturpark (2013), Moren av Tracey Emin (2022) og Klosterenga park (2023). Tidligere jobbet hun som faglig og administrativ leder for forvaltning av Oslo kommunes kunstverk i uterom, og har også jobbet som skulpturkonservator ved Vigelandmuseet og Vigelandsparken.
Vikki har arbeidet med juryering av kunstkonkurranser, og har også fungert som sensor for konservatorstudenter ved Universitetet i Oslo og har vært en del av Censorkorpset ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, der hun også har undervist studenter.
Foto: Cathrine Maske
Mari F. Sundet, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Oslo kommunes kunstsamling
Mari F. Sundet er kunsthistoriker utdannet fra Universitet i Oslo, og jobber som kunstfaglig prosjektleder og kurator i Oslo kommunes kunstsamling. Sundet jobber primært med kunst i offentlig rom i Oslo preget av transformasjon og byutvikling. Eksempler er kulturoppfølgingsprogrammet til Bilfritt byliv (2017-2019), Kunst i offentlig rom og byutvikling i Hovinbyen/Økern! (2018-), Et blivende sted – kunst i Oslo Sør/Mortensrud (2021-23), Stedsveven på Grønland/Tøyen, og Kunst til Oslos byjubileum i 2024. Sundet har jobbet mange år som kunstformidler og kurator er spesielt interessert i kunstprosjekter som skapes i tett kontakt med steder og folka som bor der. Prosjektene utforsker hva «medvirkning» kan bety, og hvordan byen selv kan være utgangspunkt for kunstnerisk metode og praksis.
Vibeke Harper, kunstner
Vibeke Harper (f.1978) er kunster, scenograf, skribent, oversetter, produsent og aktivist. Hun har siden 2015 drevet Motforestillinger sammen med Marius Kolbenstvedt, sitter i Palestinakomitteens kunst og kulturutvalg, er styremedlem i TAQS Theatre School i Ramallah, og medlem av NFFO. For tiden tar hun også en bachelor i estetikk, litteraturvitenskap og kunsthistorie ved UiO.
Harpers kunstneriske praksis utforsker vestlig identitet, dens narrativer og dobbeltmoral, gjennom tema som land- og menneskerettigheter, maktstrukturer og hierarkier. I skyggene fra storpolitikken utforsker hun kunstens potensiale til å være et ærlig verktøy for frigjøring, til å være en politisk samfunnsaktør – uten at kunsten mister sin menneskelighet, uten at den blir endimensjonal og propagandistisk.
I 2009 ble hun invitert til å være den norske representanten i det verdensomspennende kunstprosjektet The Road to Jerusalem av den palestinske kunstneren Khaled Hourani. Verket ble skapt i forbindelse med at Jerusalem var Arabisk Kulturhovedstad dette året. I samråd med Hourani opprettet hun underprosjektet Milestone Jerusalem:Norge, der fire norske byer (Tromsø, Stjørdal, Trondheim og Oslo) ble gitt et kunstverk og en politisk utfordring i gave (2010-14).
Gro Sandkjær Hanssen, forsker ved OsloMet
Gro Sandkjær Hanssen er samfunnsforsker ved By- og regionforskningsinstituttet, NIBR- OsloMet og professor II i by- og regionplanlegging på NMBU. Hun har doktorgrad i statsvitenskap fra UiO om styring og medvirkning i byplanlegging, og har ledet prosjekter om kompakt byutvikling, demokratiske byrom, evaluering av plan- og bygningsloven og inkluderende boligpolitikk. Hun arbeider nå med temaer som barn- og unges medvirkning, hvordan bruke DramaLab i transformasjonsprosesser, hvordan kanalisere klimaprotester inn i kommuners politikk og hvordan naturhensyn ivaretas i planleggingen. Hanssen satt i klimautvalg2050 som så på hvordan Norge bør gå frem for å kutte utslippene til nær null innen 2050 (ledet av Martin Skancke).
Tiril Flom, nyhetssjef i Kunstavisen
Tiril Flom (f. 1991) er ansatt som nyhetssjef i Kunstavisen, og jobber som frilans kunstskribent og kunstkonsulent. Hun sitter for tiden i arbeidsutvalget til kunstseksjonen i Norsk kritikerlag og er varamedlem i styret til Oslo Byes Vel. Tidligere har hun jobbet som kunstprodusent i Mesén og som arrangementsansvarlig for bygningsvernssenteret Murbyen Oslo. Hun er utdannet innen utøvende kunst ved Goldsmiths College i London og estetiske fag (Kunst i samfunnet) ved OsloMet.
Vibeke Christensen, daglig leder, kunstprodusent og kurator i Mesén
Vibeke Christensen er daglig leder, kurator og kunstprodusent i Mesén. Christensen har de siste 15 årene jobbet med flere kunstprosjekter som borrer dypt i komplekse spørsmål rundt demokrati, ytringsfrihet, medmenneskelighet og miljøet vårt. Hun har lang erfaring som kunstfaglig prosjektleder på sykehus og helsebygg, skoler, parker, plasser, bibliotek og togstasjoner over hele landet – og med både temporære og permanente kunstprosjekter.
Foto: Jon Gorospe
Kristine K. Wessel, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Mesén
Kristine K. Wessel er kunstfaglig prosjektleder og kurator for kunst i offentlige rom, og etablerte Mesén sammen med Vibeke Christensen for 25 år siden. Wessel har lang erfaring med utvikling av kunstprosjekter i by- og stedsutviklingsprosesser, samt til både nye og eksisterende offentlige bygg. Wessel er redaktør for publikasjonen “Kunsten å utvikle et sted” og kurator for utstillingen ECHT?! - young and 3-dimentional art from Norway som vises i Berlin i 2025 og som skal presentere yngre, norsk samtidskunst for et internasjonalt publikum. Wessel interesserer seg spesielt for problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom og hvilken rolle dette feltet kan ha i samfunnet.
Foto: Jon Gorospe
Tina Skedsmo, kurator og kunsthistoriker i Mesén
Tina Skedsmo (f. 1996) er kurator og kunsthistoriker i Mesén. Hun har bakgrunn i kunsthistorie fra Universitet i Oslo og mastergrad i Innovation and Organization of Culture and the Arts ved Universitetet i Bologna, Italia med en kritisk tese om Tracey Emins Moren på Inger Munchs brygge i Oslo. Skedsmo har kuratorerfaring fra flere prosjekter i offentlige rom, både permanente og temporære, og interesserer seg spesielt for den politiske kunstens mulighetsrom i dag, italiensk kulturhistorie og kunst som tematiserer kjønn og seksualitet.
Foto: Jon Gorospe