2020 – en oppsummering

 

Kulturbyrået Mesén takker for et innholdsrikt, utfordrende og spesielt år. Vi ser frem til 2021 og gode samarbeid i det nye året!

2020 har vært et utfordrende år da korona rammet kunst- og kulturfeltet hardt. Nedstenginger til tross, har vi både gjennomført planlagte prosjekter og utviklet nye. Vi er svært stolte av å kunne presentere en oppsummering av dette svært begivenhetsrike året som har gått!

To fantastiske tekstilarbeider utgjør utstillingen «Knutepunkt» av Ellen Grieg på Rom for kunst. Verkene er å finne både inn og ute på sjøsiden av Oslo S. Kulturbyrået Mesén er kurator og produsent for Rom for kunst. Foto: Jon Gorospé

To fantastiske tekstilarbeider utgjør utstillingen «Knutepunkt» av Ellen Grieg på Rom for kunst. Verkene er å finne både inn og ute på sjøsiden av Oslo S. Kulturbyrået Mesén er kurator og produsent for Rom for kunst. Foto: Jon Gorospé

En god start på året

Året startet med tidenes fest under lanseringen av Kunstavisen 9. januar. DJ Fadlabi sørget for god stemning på dansegulvet og Helene Duckert fremførte sin performance «Critic’s Corner» utenfor Pakkhuset i Oslo. Kulturbyrået Mesén er prosjektutvikler, samt redaksjonell og teknisk rådgiver for Kunstavisen. Vi har vært involvert fra den innledende fasen i utviklingen av Kunstavisen til det videre arbeidet med publisering. 

I februar fikk vi en ny ansatt. Tiril Flom har en MA i Estetiske fag (Kunst i samfunnet) fra OsloMet og har erfaring med kunst, formidling og prosjektarbeid. Så fikk vi god hjelp i sommer av to studenter som var her i 10 ukers praksis: takk til Karoline og Elisabet fra BA i Kunst og formidling ved OsloMet! I år har vi lagt stor vekt på formidling. Takket være dyktige videokunstner Jon Gorospé og filmfotograf Carsten Aniksdal sitter vi igjen med flotte filmer om mange av kunstprosjektene vi har produsert i 2020. Se de under!

Flere temporære kunstverk ble med oss inn i 2020:

  • I Sofienbergparken viste den finske kunstneren Antti Laitinien hvordan omsorg for naturen kunne se ut. Med verket «Armour» kledde han et lønnetre i en skreddersydd rustning av rustfritt stål.

  • Den storslagne fargekomposisjon «Forskyvninger», et 10x10 meter stort oljemaleri på glass av Esther Maria Bjørneboe, prydet glassfasaden på sjøsiden av Oslo S. I dette praktfulle samtidsmaleriet trekker Bjørneboe linjer helt tilbake til kirkekunstens tradisjonelle glassmaleri. Verket kunne sees helt fra kaia, og oppleves på nært hold både ute og inne på sentralstasjonen frem til slutten av september 2020.

  • «Hannah Ryggen Army» av Julie Ebbing og Helene Duckert åpnet 24. august 2019 i Rosenkrantz’ gate 14 med en lydløs performance av Helene Duckert. Ikke bare ble verket hengende helt til høsten 2020 – vi fikk også anledning til å ha finissage med en ny performance av Helene Duckert. «Sirene» var på samme tid en feministisk kjærlighetserklæring og et opprop om kunstneres harde kår. Fredag 23. oktober inntok Duckert fasaden til det nye Nasjonalmuseet, den gryende kulturelle høyborgen, med sin nyeste performance, filmet av Jon Gorospé.

 
 
 
 
 
DJ Fadlabi på lanseringen av Kunstavisen

DJ Fadlabi på lanseringen av Kunstavisen

«Critics Corner» av Helene Duckert

«Critics Corner» av Helene Duckert

«Armour» av Antti Laitinen i Sofienbergparken

«Armour» av Antti Laitinen i Sofienbergparken

«Critics Corner» av Helene Duckert under lanseringen av Kunstavisen

«Critics Corner» av Helene Duckert under lanseringen av Kunstavisen

«Armour» av Antti Laitinen i Sofienbergparken

«Armour» av Antti Laitinen i Sofienbergparken

«Hannah Ryggen Army» av Julie Ebbing og Helene Duckert var å se i Rosenkrantz’ gate 14 frem til høsten 2020

«Hannah Ryggen Army» av Julie Ebbing og Helene Duckert var å se i Rosenkrantz’ gate 14 frem til høsten 2020

"Forskyninger" av Esther Maria Bjørneboe. Video: Jon Gorospé.

«Sirene» av Helene Duckert ble fremført under finissagen av «Hannah Ryggen Army». Video: Jon Gorospémuseet, den gryende kulturelle høyborgen, med sin nyeste performance. Produsent og kurator: Kulturbyrået Mesén Film og klipp: Jon Gorospé

«Forskyvninger» av Esther Maria Bjørneboe på Rom for kunst, Oslo S.

«Forskyvninger» av Esther Maria Bjørneboe på Rom for kunst, Oslo S.

 

Sterke reaksjoner på offentlig kunst

Kunst får en dobbel posisjon ute i offentlige rom. Den har mye makt som flertydig meningsbærende element der folk ferdes, som til tider kan provosere. Samtidig er den er mer utsatt for hærverk og misforståelser når den ikke er beskyttet av galleriet eller museets vegger. Noen av våre offentlige kunstprosjekter vakte sterke reaksjoner:

  • Tre nydelige og mystiske vesener ble installert i Sofienbergparken 28. mai i år. Det var «Pest og karneval» av Anna Widén. Men noen uker senere fikk vi beskjed om at noen hadde satt fyr på de en natt. Vi samlet opp asken fra pilskulpturene etterpå. Les hva Lars Elton skrev om kunstprosjektet her. 

  • På Oslo S åpnet vi 22. oktober to parallelle utstillinger: «Knutepunkt» av Ellen Grieg og «Hasansens benk» Sayed Hasan. Videoen «Hasansen Reclining on Bench» refererer til et fotografi av Fridtjof Nansen som ligger naken og ser inn i kamera. Verket, sammen med benken hvor navnet Hasansen er vevd inn, er en utforskning av kunstnerens alter ego Hasansen som en merkevare. Bane NOR Eiendom mottok klager om nakenheten i denne videoen og rett før jul måtte den tas ned. Kulturbyrået Mesén fikk tillatelse fra kunstneren og Interkulturelt Museum (IKM) til å vise en tidligere video fra utstillingen «Hasansens kjelke» på IKM. Den kan nå sees på Oslo S fram til midten av februar. 

  • 7. november i år presenterte vi verket «Rojava: The Women’s Revolution» i Rosenkrantz’ gate 14. Den 2,5x6 meter store tegningen er et portrett av kurdiske kvinnelige frihetsforkjempere, laget av Gelawesh Waledkhani. Et sitat i verket av fengslet aktivist, ideolog og forfatter Abdullah Öcalan har vekket reaksjoner fra tyrkisk-norske grupper, som har bedt om å få verket fjernet. Alle ansatte i Kulturbyrået Mesén ble midlertidig kastet ut av Facebook og arrangementet ble senere slettet. 80 klager ble sendt til Kulturetaten, og er nå oversendt byråden i Oslo for behandling i januar 2021.I et intervju med OsloMet-avisa Journalen, ga kurator og produsent Vibeke Christensen følgende kommentar: “I Norge har vi ytringsfrihet og den kan kunstnere bruke når de lager kunst på denne veggen. Selv om vi aldri kommer til å bli enige med alle om dette kunstverket, kan vi alle ytre oss om det, uten å være redd for forfølgelse, sensur eller straff. Så lenge vi holder oss innenfor loven, selvsagt.” Ytringsfriheten er en forutsetning for demokrati – uten frie ytringer, ingen fri informasjon, ingen fri meningsdannelse og intet reelt grunnlag for demokrati.

 
 
Bildet av Fridjof Nansen var inspirasjon til Sayed S Hasans video. Foto: Orfeus Publishin

Bildet av Fridjof Nansen var inspirasjon til Sayed S Hasans video. Foto: Orfeus Publishin

Skilting hjalp neppe i denne situasjonen.

Skilting hjalp neppe i denne situasjonen.

Asken fra åstedet.

Asken fra åstedet.

Den 2,5x6 meter store tegningen er et portrett av kurdiske kvinnelige frihetsforkjempere, laget av Gelawesh Waledkhani.

Den 2,5x6 meter store tegningen er et portrett av kurdiske kvinnelige frihetsforkjempere, laget av Gelawesh Waledkhani.

«Hasansen Reclining on Bench» av Sayed Sattar Hasan. Klipp: Carsten Aniksdal.

«Pest og karneval» av Anna Widén før brannen.

«Pest og karneval» av Anna Widén før brannen.

Kun en av tre skulpturer overlevde.

Kun en av tre skulpturer overlevde.

«Rojava: The Women’s Revolution» av Gelawesh Waledkhani

«Rojava: The Women’s Revolution» av Gelawesh Waledkhani

Detaljer, verket til Gelawesh Waledkhani.

Detaljer, verket til Gelawesh Waledkhani.

Installasjon av utstillingen «Hasansens benk» før videoen ble byttet ut.

Installasjon av utstillingen «Hasansens benk» før videoen ble byttet ut.

@oysterust knipset og delte dette bildet av vandalismen på Instagram.

@oysterust knipset og delte dette bildet av vandalismen på Instagram.

 

SNART Kristiansand

Gjennom hele 2020 har vi jobbet med SNART Kristiansand, som er en rekke kunstprosjekter som berører viktige temaer i steds- og samfunnsutviklingen i Kristiansand. r initiert av Kristiansand kommune i forbindelse med kommunesammenslåingen. Kulturbyrået Mesén er kurator og kunstfaglig rådgiver. Andre sentrale samarbeidspartnere er Kristiansand kunsthall og NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Følgende prosjekter er gjennomført:

  • ENTER 
av Signe Solberg 
og Åsmund Solberg. En skulpturell og omreisende installasjon inspirert av labyrinten, med lydverk som aktiveres av publikum. Verket som belyser varierende aspekter av temaet kommunesammenslåing og ble vise flere steder i den nye storkommunen: Finsland, Søgne og Kvadraturen.

  • STEDSFORTELLINGER av Sandra Norrbin er både en fysisk og lokal utstilling, og en digital utstillingsplattform. Utstillingen STEDSFORTELLINGER undersøker steder og nærmiljøer i Kristiansand ved å invitere innbyggere til å selv fortelle stedenes historie.

  • Den finske kunstneren Ilona Valkonen står bak prosjektet VIENO MOTORS: DELAYED HARVEST hvor kunstnere laget kreasjoner av blomster, ting funnet under strandryddingsaksjoner og sportsutstyr. Valkonen ledet arbeidet digitalt fra Finland, mens kunstnerne Pia Eikaas, Jo Ravn Abusland og Trond Nicholas Perry jobbet i butikklokalet i Kristiansand.

  • Hva skjer SNART Kristiansand? Et arrangement med filmvisninger og samtaler om stedsidentitet, mangfold og lokal tilhørighet.

Prosjektet har en egen nettside www.snartkristiansand.no

 
 
 
VIENO MOTORS: DELAYED HARVEST hvor kunstnere laget kreasjoner av blomster, ting funnet under strandryddingsaksjoner og sportsutstyr.

VIENO MOTORS: DELAYED HARVEST hvor kunstnere laget kreasjoner av blomster, ting funnet under strandryddingsaksjoner og sportsutstyr.

Kulturbyrået Meséns kunstløype

I april lanserte vi en kunstløype for Kulturbyrået Meséns verk i Oslo sentrum. Se kartet under, eller se stoppene i denne artiklen!

 
Embed Block
Add an embed URL or code. Learn more

Mange flere kunstverk ble produsert og formidlet i år:

  • I februar ferdigstilte vi kunstverk til Drammen Business Center av Anders Gjennestad, Eivind Blaker, Espen Henningsen og Esther Maria Bjørneboe.

  • Temporære kunstverk ble laget til Risenga. Kunst på byggegjerder av Espen Henningsen & David Stenmarck, og et flott prosjekt av Stina Langlo Ørdal. I to underganger installert Jon Gorospe sitt lysverk inspirert av fargene på himmelen i området, «The Many Skies».

  • På Algarheim skole i Ullensaker lagde Erik Pirolt skulpturen «Tankens kraft» i tillegg til en vegginstallasjon med en hakkespett.

  • Vi jobbet med formidlingen av Skulpturstopp og kunne i september presentere stoppet Ullensaker med verket «Broken Thrones» av Camilla Løw. Se nettsiden til Skulpturstopp.

  • Rom for kunst gjorde sitt inntog på Fredrikstad- og Moss stasjon, med videoserien «for those yet to be» av Nastja Säde Rönkkö.

 
 
Eivind Blaker og Espen Henningsen har laget det tredimensjonale verket «New World» spesifikt til resepsjonen i inngangspartiet av DBC.

Eivind Blaker og Espen Henningsen har laget det tredimensjonale verket «New World» spesifikt til resepsjonen i inngangspartiet av DBC.

Serien «Re-novasjoner» av Esther Maria Bjørneboe ble kjøpt inn til DBC.

Serien «Re-novasjoner» av Esther Maria Bjørneboe ble kjøpt inn til DBC.

Veggmalerier av Anders Gjennestad i DBC.

Veggmalerier av Anders Gjennestad i DBC.

 
  • Filmpremiere: Den tatoverte solen av Shwan Dler Qaradaki hadde endelig premiere på Cinemateket 3. september (opprinnelig 25. mars) med påfølgende samtale mellom Mette Karlsvik og Shwan Dler Qaradaki.

  • Workshop for Oslo kulturnatt 2021. Kulturnatt 2020 ble avlyst og vi benyttet anledningen til å avholde workshop for prosjektet Movements med billedkunstner Runi Langum, danserne Kenji Wilki og Simon Regourd fra Den norske opera & ballett samt de finske jazzmusikerne Verneri Pohjola og Tuomo Prättäla. Det hele ble sydd sammen av Simon M. Valentine bak videokameraet.

 
 
@anne-sylvie+bonnet+-+Chateau+Neuf+-+Rehearsal+-+Operataket+-+to+Vibeke+Christensen-1.jpg
Runi Langum maler på glassplate under workshop “Movements”.

Runi Langum maler på glassplate under workshop “Movements”.

@anne-sylvie+bonnet+-+Chateau+Neuf+-+Rehearsal+-+Operataket+-+to+Vibeke+Christensen-7.jpg
@anne-sylvie+bonnet+-+2009+-+Chateau+Neuf+-+Rehearsal+-+Operataket+-+to+Vibeke+Christensen-20.jpg
Shwan Dler Qaradaki og Mette Karlsvik i samtale etter premieren på Den tatoverte solen av Qaradaki.

Shwan Dler Qaradaki og Mette Karlsvik i samtale etter premieren på Den tatoverte solen av Qaradaki.

 

Utstilling Oslo bys arkitekturpris, Fridtjof Nansens plass

For femte år på rad hadde vi ansvar for Oslo bys arkitekturpris, i et team med Line Solgaard arkitekter og Sebastian Sanders. Prisen deles ut årlig og har som mål å løfte frem den nyeste og beste Oslo-arkitekturen, samt å stimulere til økt interesse for arkitektur og byutvikling. Utstilling skal presentere den nye Oslo-arkitekturen for Oslos befolkning og skape engasjement og oppmerksomhet rundt arkitekturprisen.

 
L1020713.jpg
 
Forrige
Forrige

«Et samfunn kan aldri bli fritt uten kvinnefrigjøring»

Neste
Neste

ENTER entrer Kvadraturen i Kristiansand sentrum