Syv komposisjoner for Hellesen av Anders Sletvold Moe

Tjenester:
Kurator og produsent

År:
2023

Sted:
Sjøfartsbygningen, Oslo  

Kunstnere:
Anders Slettvold Moe

Støttet av:
Eckbos Legat

Til Sjøfartsbygningen har Anders Sletvold Moe laget syv komposisjoner som en hommage til Norges kubistiske pioner, Thorvald Hellesen. Sletvold Moe har tatt utgangspunkt i Hellesen sitt verk Dansere (1925) og utviklet et kunstprosjekt som strekker seg over syv vindusfelt i bygget hvor også Dansere opprinnelig var tenk som et permanent verk.  

I verket Syv komposisjoner for Hellesen transformeres den figurative plankubismen til Hellesen til et helt abstrakt verk – fra venstre til høyre som en kunsthistorisk tidslinje. Man kan si at verket, fra 1920-tallets franske modernisme i Paris, for hvert vindu beveger seg frem mot en ren abstrakt flate, som var typisk for det som skjedde i New York på 1950–60 tallet.  

I Hellesen sitt originalverk møtes harde og myke linjer og skaper formene av to dansende par. Sletvold Moe dekonstruerer og forenkler motivet for hvert vindusfelt, som i det siste vinduet er redusert helt ned til et sort, monokromt rektangel med ramme rundt. Bildet kan tross sin minimalistiske komposisjon også leses som et stilisert bilde av et mørklagt vindu med vinduskarm, ikke ulikt det arkitektoniske utgangspunktet vinduene i Sjøfartsbygningen utgjør som rammeverk for Sletvold Moes hommage til Hellesen.  

Prosjektet er støttet av Eckbos Legat.

Anders Sletvold Moe. Foto: Julie Hrncirova

Anders Sletvold Moe (f. 1978) er utdannet ved Konsthögskolan i Malmö. Han har en genuin interesse for både den modernistiske kunsthistorien og videreutviklingen av et abstrakt formspråk i kunsten, også utenfor maleriets tradisjonelle grenser. Slik er han befestet i egen samtid, samtidig som han forholder seg både aktivt og reflekterende til den abstrakte kunstens historie. Dette kommer tydelig frem i kunstverket Syv komposisjoner for Hellesen som nå vises på vinduene til Sjøfartsbygningen. 

Thorvald Hellesen (1888–1937) begynte på Kunstakademiet i Kristiania i 1910, men søkte mot Paris og avantgarden allerede året etter. Han var tidlig ute med å ta opp i seg billedflatens fasettering som særlig preger det modernistiske formspråket i tiden, og utfordret kunstsynet i Norge. Verkene karakteriseres ofte som kubistiske, men preges også av orfisme og futurisme samt Fernand Léger sin mer konstruktivistiske retning i maleriet. På oppdrag fra Eivind Eckbo utførte Hellesen et omfattende utsmykningsoppdrag i Sjøfartsbygningen på 1920-tallet.