Gamlebyen i Oslo

— en magisk og leken installasjon med og for lokale barn

Kurator og produsent

Tidsperiode: 2016-2021
Sted: Skateparken til Gamlebyen Sport og Fritid (G.S.F.) i Oslo
Kunstnere: Christian Bermudez (2016), Fredrik Høyer og Erik Røland (2017), Espen Henningensen (2019), Pearla Pigao (2021)
Støttet av: Sparebankstiftelsen DNB og KORO
Samarbeidspartnere: Gamlebyen skole, Kultur i Gamle Oslo (KIGO) og Gamlebyen Sport og Fritid (G.S.F.)
Koordinator Gamlebyen skole 2017: Wenche Hansen

I skate- og lekeparken til G.S.F. i Oslo står det en installasjon av billedkunstner Christian Bermudez. Installasjonen ble flyttet dit i 2016, og ble tidligere vist ved havnepromenaden som en del av kunstprosjektet Evergreen.

I Gamlebyen har installasjonen fått nytt liv, som en arene for skiftende kunstprosjekter laget av barn i samarbeid med profesjonelle kunstnere. Prosjektet løfter fram barns stemme i offentlige rom, lar dem forme sitt eget nærmiljø og bidra til kunst lokalt.

 

“Takt” (2021) av Pearla Pigao og Crescendo barnekor

 

Med sin unike utforskning av forholdet mellom lyd, materiale, veving og musikalsk komposisjon har Pearla Pigao skapt en interaktiv lydopplevelse i installasjonen. En gruppe barn fra Crescendo barnekor til Kultur i Gamle Oslo (KIGO) har bidratt med korsang og lyd.

Pigao har vevd geometriske former av kobberledninger inn i hvert av de fire rørene som installasjonen består av. Ledningene er strømførende og når de kobles til en lydkrets og et lydverk, vil barnas berøring med hendene skape unike komposisjoner. Jo mer taktfast du slår på den geometriske figuren jo mer sammenhengende lyd vil du få. Slik kan man styre stykkets dynamikk og rytme. Her kan du bli med å «dirigere» stykket og utforske nye rytmer og kombinasjoner av melodier og ord. Hvis man samarbeider og alle rørene er i bruk samtidig vil man få en av mange mulige versjoner av en full komposisjon.

Lydverket er basert på sangen «Hjerter i takt» som er korets signatur-sang. Ved å klippe opp sangen og sette sammen delene på nye måter, skaper kunstneren nytt innhold og ny mening. Enkelte ord og melodisnutter hentes frem og repeteres, samtidig som essensen i den opprinnelige sangen er bevart.

 

En flettet figur inni hvert rør i installasjonen fungerer som et instrument, man kan spille på dem ved å tromme på dem. Foto: Pearla Pigao

Espen Henningsen og barn fra Gamlebyen skole malte i 2019

 

En rekke barn fra 5.trinn på Gamlebyen skole deltok på tre-dagers workshop med billedkunstner Espen Henningsen. Workshopen startet med en befaring til installasjonen og deretter tegnet og planla barna hva de ville skape på installasjonen. Siste workshopdag foregikk utendørs der barna tegnet på installasjonen som Espen Henningsen hadde grunnet i friske farger. Henningsen trives best med prosesser der det er stort rom for improvisasjon og innspill som oppstår underveis. Slik var det også i dette prosjektet, der nye figurer ble skapt på stedet og resultatet ikke var ferdig planlagt på forhånd. Barnas lek med tusj resulterte i et mylder av figurer.

 

Espen Henningsen og barn fra 5.trinn på Gamlebyen skole maler og tegner på installasjonen i 2019. Foto: Kulturbyrået Mesén

“Sonarbølgeskipet”(2017) av lokale barn, Fredrik Høyer og Eirik Røland

Tittelen “Sonarbølgeskipet” speiler den lekne tilnærmingen til de merkelige rørene som kommer opp av bakken og utgjør installasjonen, den minner om noe i skjæringspunktet mellom vitenskap og fantasi. Poet Fredrik Høyer og komponist Erik Røland holdt en workshoprekke med 6.trinn på Gamlebyen skole med utgangspunkt i dette. Sammen utforsket de fantasi og historiefortelling, skrev tekster og laget lyder i et mobilt lydstudio som ble satt opp på skolen for anledningen.

Hver av de fire rørene fikk sitt eget lydspor og barna skrev og laget lyder til stikkordene luft, underjordisk, mekanisk og ubåt. Lydsporene ble komponert av Eirik Røland ved hjelp av barnas stemmer og lyder. Komposisjonen var leken og variert, og var tilpasset både de som ville stå og lytte en stund og de som raskt skulle videre og leke.

 

Mange ville lytte til lydene inni rørene på åpningen i 2017. Foto: Kulturbyrået Mesén