Modig, beskyttende og håpefull – Ahmed Umars kunst på Oslo S 

 

Uttrykket “Carrying the face of ugliness” brukes i Sudan om mennesker som konfronterer et problem og tar på seg skylden for det på vegne av en gruppe. Det er en modig handling, og Ahmed Umar sitt kunstnerskap er modig.  

I 2018 reiste Umar tilbake til sitt hjemland Sudan, et land der homofili kunne straffes med døden. Det endte i en serie på åtte svart-hvitt fotografier der Umar står i en beskyttende posisjon foran menneskene han portretterer. Ved å låne sitt ansikt til de portretterte, gir Umar et ansikt til kampen for skeive rettigheter på vegne av de som er brakt til taushet og ikke kan stå opp for seg selv. I noen av bildene har han tatt på seg deres personlige plagg eller gjenstander, eller hendene deres møtes i et grep så intenst at det kan synes å henspille på kjærlighet så vel som volden i regimet. I denne utstillingen blir vi kjent med fire av dem. En av de portretterte kaller seg Hamza Mustafa og sier:  

 
 

“Å være skeiv betyr å stå opp mot familie, politiet, statlige institusjoner og hele samfunnet. Det er et tilfelle av ubalansert makt. Dette er grunnen til at jeg ikke ser for meg at regnbueflagget blir heist i Sudan i nær fremtid. Det er en drøm, men jeg kan ikke se det for meg.” 

Bildene som utgjør “Carrying the face of ugliness” evner å si noe om ytringsfrihetens kår. De tematiserer fortielse og aksept, og sier noe om sårbarheten i politiske systemer. Umar låner sitt ansikt til disse individene og de kollektive kampene – de tilhører de portretterte selv, men verdiene det kjempes for er globale av karakter. Selv om Umars kunstprosjekt er forankret i utfordringene til det skeive miljøet i Sudan angår historiene oss alle, både i Norge og på et globalt nivå, og viser at vi kan finne håp og styrke i hverandres erfaringer.  

Blikket er direkte og rettet mot betrakteren. Det hviler slik en dualitet i bildene, en veksling mellom styrke og sårbarhet, individuelle uttrykk og anonymitet. Dette gjelder også de tilhørende tekstene som gir en gripende introduksjon til de portretterte og deres historier i jegform. 

Ahmed Umar foran verket «Carrying the face of ugliness» som vises på Oslo S. Foto: Kulturbyrået Mesén

 

Bakgrunnen i bildene er enkle og består av betongvegger og noen ganger et vindu sentralt plassert i komposisjonen. Den formale kontrasten til de organiske linjene i kroppen, den myke huden og berøringen er særlig slående. På denne måten er fotoserien også dokumentasjon på kårene som bildene ble produsert under; fotografert på privat eiendom, mot harde vegger og lukkede skodder skaper de assosiasjoner til det å måtte gjemme seg.  

Ahmed Umar kom til Norge i 2008 som politisk flyktning. Fra sin oppvekst som skeiv i konservative miljøer i både Sudan og Saudi Arabia tar han med seg sterke, personlige historier som preger hans kunstneriske praksis. De er verktøy for å ta et oppgjør med fortielse, stigmatisering, vold og fremmedgjøring.  

I verkene som vises på Oslo S, Ski stasjon og Oslo lufthavn stasjon ser vi hvordan Umar bruker seg selv i kunsten. Størrelsen på bildene og ikke minst blikket til Umar konstaterer på direkte og monumentalt vis kunstverkets historiefortelling og relevans. I hans tidligere arbeider har kroppen stått sentralt, og i Umar sin soloutstilling som åpner på Kunstnernes hus fredag 17. februar 2023 er det nettopp hendene og det håndverksmessige som danner grunnlaget for utforskningen av identitet. På denne måten blir også berøring og sansing en inngangsport til å utforske hva modning og mening kan være og bety i et postkolonialt, skeivt perspektiv. 

“Carrying the face of ugliness” evner på en samtidig kroppslig og poetisk måte å si noe om hva som står på spill, både de brutale realitetene de portretterte lever under og utfordringene som skeive over hele verden møter hver eneste dag. Vi i Kulturbyrået Mesén og vår oppdragsgiver Bane NOR Eiendom ønsker å bringe disse historiene ut av gallerirommet og inn i offentligheten. Det offentlige rommet er et mangefasettert og flerstemt rom, og en naturlig arena for å belyse ytringsfrihet og friheten til å være den man er. Her møter kunsten et tverrsnitt av befolkningen. Noen vil møte Umar sitt blikk hver dag på vei til jobb, andre helt tilfeldig.  

Utstillingen “Carrying the face of ugliness” vises på Oslo S, Ski stasjon og Oslo lufthavn stasjon fra oktober 2022. Les mer på Bane NOR Eiendom sine nettsider: banenoreiendom.no/ahmed-umar-carrying-the-face-of-ugliness

 

«Carrying the face of ugliness» av Ahmed Umar på Oslo S. Foto: Kulturbyrået Mesén

 

Ahmed Umar
Foto: Kulturbyrået Mesén

 Ahmed Umar (f. 1988) har siden han kom til Norge som politisk flyktning i 2008 tatt mastergrad i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo (2016) og blitt innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Drammens Museum for kunst og kulturhistorie og Oslo kommunes kunstsamling. Umar undersøker forholdet mellom kjønn, seksualitet, makt og kunst. Inspirasjonen henter han gjerne fra sudansk kunst og kulturarv, særlig den som har blitt ivaretatt av kvinnelige kunsthåndverkere. Han jobber variert innenfor både keramikk, tekstil, grafikk, foto og performance. 17. februar 2023 åpner han separatutstilling på Kunstnernes Hus i Oslo.  

Oppdragsgiver: Bane NOR Eiendom AS 

Kunstreisen (tidligere Rom for kunst) er Bane NOR Eiendoms satsing på temporær kunst på utvalgte stasjoner. Satsingen startet i 2001 og har vist mer enn 100 kunstverk, både innendørs og utendørs. Kunsten belyser samtidsaktuelle temaer gjennom ulike medier som fotografi, maleri, skulptur, installasjon, video og performance til glede og refleksjon. Kunstnere tar i bruk stasjonsområdene på nye måter og presenterer kunst laget for offentlige rom, tilpasset stedet.   

Kurator og produsent: Kulturbyrået Mesén   

 
Forrige
Forrige

Arendalsuka 2023: Bærekraft og kunst i offentlig rom – hvordan lykkes i gjennomføringen?

Neste
Neste

Finnisage: «Først nå skjønner vi at vi er mennesker». Tale av Lotte Konow Lund