Morgendagen av Johannes Høie. Foto: Jon Gorospe

Morgendagen av Johannes Høie

Kunstprodusent/kunstfaglig rådgiver

Tidsperiode: 2023–2024
Sted: 3KT, Dokkveien 3, Oslo
Oppdragsgiver: Ferd

Morgendagen av Johannes Høie på 3KT strekker seg over et 20 meter langt lerret og fremviser kunstnerens lek med monumentalmaleriets historiske røtter: Mens penselstrøkene beveger seg mellom den nordeuropeiske renessansens grafikkunst og østlig kalligrafi, bringer fargene inn et tilsnitt av lekenhet og surrealisme.  

Motivmessig trekker Høie inn mange naturelementer, og skaper unike situasjoner omkranset av brusende bølger og drivende skyer hvis dynamiske kraft synes å anspore til nye forbindelser mennesker imellom, og med naturen selv. Verket er bygget opp av en serie motiver som dekker hele forgrunnen, og som utgjør mindre historier eller skaper små øyeblikk. På denne måten gir komposisjonen også uttrykk for en økonomisering av billedflaten vi kjenner fra middelalderen og renessansens billedkunst, som Høie også aktivt forholder seg til i en ekspressiv nåtidsversjon av den monumentale kunsten. Motivene bærer gjerne på henvisninger til religion og myter, men er likefullt åpne og fabulerende. De følger etter hverandre uten noen entydig narrativ sammenheng – som i et freskomaleri hvor sekvenser av motiver ble plassert i samme billedrom og utgjorde et felles, fortett narrativ, selv om de foregikk til ulike tider eller på ulike steder. 

Sentralt i kunstverket står et møte mellom en eldre mann med blått hår og rød skjorte og en yngre gutt som er fullstendig malt i gult, noe som gir ham et åndelig anstrøk. Der hendene deres møtes svever noe underlig, hvitt og lysende, som et slags balansepunkt eller mystisk utspring. Fra Adams skapelse til Noli me tangere er kunsthistorien full av slike nesten-berøringer, et motiv som ikke minst får sin relevans som formidler av det skapende, overraskende og nye. Kanskje skal vi lese Høies hvite lys som en utveksling mellom generasjoner eller samhandling mellom to verdener? 

Produksjonen er nå satt på pause og verket ferdigstilles våren 2024.

Foto: Jon Gorospe