Verk av Lotte Konow Lund. Foto: Øystein Thorvaldsen

Tjenester:
Kurator og kunstkonsulent

År:
2022–2024

Sted:
Benterud skole, Lørenskog

Kunstnere:
Lotto Konow Lund, Anna Widén, Ann Kristin Einarsen og Lillian Tørlen

Oppdragsgiver:
Lørenskog kommune

Benterud skole

Mesén er kunstkonsulent for Benterud skole, og leder kunstutvalget for prosjektet. Etter en lukket konkurranse ble Anna Widén valgt til å utvikle sitt verk Grenseskogen for skolens uteområder. Lotte Konow Lund har laget kunst til biblioteket og trappeløp. I tillegg har Ann Kristin Einarsen og Lillian Tørlen har laget verket «Composite organism #2» til skolen.

Kunstprosjektet ved Benterud har tatt utgangspunkt i skolens identitet som Grønt Flagg-sertifisert og målrettede fokus på miljø og bærekraft, på et samtidig lokalt og globalt nivå. Et sentralt aspekt ved Grønt Flagg er medvirkning og ansvar; barna både lærer selv – innendørs og utendørs – og lærer deretter videre. Også skolens fokus på lese- og skriveopplæring har stått sentralt. Vi utvikler en kunstplan for bygget og arbeider med kuratering og oppfølging av kunstnernes produksjon og montering. 

Kunstens evne til å stille viktige spørsmål og komme med andre perspektiver sammenfaller med skolens mål om å gjøre barna i stand til å møte morgendagens samfunn, samt utvikle ferdigheter og kritisk tenking rundt miljøet vårt. På Benterud har kunstnerne jobbet med å sette kunsten inn i en større sammenheng som også evner å belyse natur og kultur, arkitektoniske forhold, skolens omgivelser og nærhet til marka, historiefortelling og kunnskap.  

Om prosjektet 

Skolen skal utvides fra to paralleller til fire paralleller, og inkluderer en spesialpedagogisk base og en flerbrukshall som sto ferdig i 2023. Uteområdet til skolen gjøres etappevis frem mot sommeren 2024. 

Bibliotek og trappeløp – Lotte Konow Lund 

Til Benterud skole skal Lotte Konow Lund lage et monumentalt veggmaleri for biblioteket. Verket skal også integrere hyller på veggen hvor elevene selv kan stille ut sine arbeider. 

Motivet består av geometriske figurer og andre stiliserte, figurative elementer med læring som ledemotiv. Fargene er hentet fra Le Corbusier sin "Polychromie Architecturale" fra 1931, et verktøy for harmonisk fargeutvelgelse som Le Corbusier utviklet overbevist om at farge i arkitektur var et like kraftfullt virkemiddel som tverrsnitt og grunnplan. Flere av elementene i maleriet er lekne og surrealistiske, og komposisjonen forholder seg også til hyllene som skal monteres på veggen slik at enkelte motiv fremstår som moduler elevene selv kan fylle, både figurativt og billedlig. 

Konow Lund har også laget et verk i trappeløpet.  

Foto: Øystein Thorvaldsen

Composite organism #2 av Ann Kristin Einarsen og Lillian Tørlen

Det vegghengte verket består av ulike organiske former som glir inn i hverandre, men som samtidig fremstår som selvstendige elementer. De taktile formene i keramikk springer ut av veggen i ulik dybde og er fristende å berøre.

Verket Composite organism #2 er et samarbeid mellom kunstnerne Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen. Prosessen startet med et ønske om å samarbeide. Kunstnerne så derfor på ulike former for samarbeid i naturen for å finne inspirasjon. I naturen finner vi ulike former for symbioser som er samarbeid mellom ulike arter. En form for symbiose er parasittisme. En barkebille er et eksempel på en parasitt. Den gnager ganger under barken på trær for å legge eggene sine. Noe av det som inspirerte kunstnerne var at i naturen er ting ofte litt frastøtende, men veldig vakre på samme tid. Som for eksempel mønsteret som barkebillen lager. Modulene/flisene på veggen er en stilisering av barkebillemønsteret. Fargene, taktiliteten og teksturene på flisene er også inspirert av naturen og hvordan ting er vakkert og frastøtende på samme tid. 

Uteområdene – Anna Widén 

Til Benterud skole har Anna Widén utviklet et stedsspesifikt kunstprosjekt som tar i bruk hele det grønne beltet som løper langs skolen, i materialer som er valgt med særlig vekt på å stimulere våre assossiasjoner og fantasier. Barn har et særegent forhold til skogen, som både lekeplass og aktivitetsområde, men Widén ønsker med verket Grenseskogen å skape et alternativ til bevegelse og høy intensitet, et sted for “å tenke lange tanker eller bare la seg drive med tiden”. 

Med utgangspunkt i geologisk hukommelse og minne i naturen forholder Widén sitt verk seg til naturen som samtidig verdi, ressurs og mysterie. Ved å spille på det uforståelige i det forklarte – som i steinens levetid – skaper verkene mulighetsrom for undring og utforskning, med et tydelig tilsnitt av klimabevissthet. Grenseskogen knytter spesifikt an til Lørenskog sitt navn og historie, og i bredere forstand også til skogen som erfaring og kollektivt kulturelt minne.