Årskavalkade 2023

Mesén takker for et innholdsrikt år og ser frem til flere gode samarbeid i 2024!  

Temporære kunstprosjekter  

Vi har jobbet med en rekke temporære kunstprosjekter som er godt synlige i Oslo sentrum. Som kurator og produsent for Bane NOR Eiendoms satsing på kunst på utvalgte stasjoner har vi vist kunst av både Johannes Engelsen Espedal og Mattias Härenstam på Oslo S. I Rosenkrantz’ gate har vi siden 2017 jobbet med kunstprosjekter med fokus på ytringsfrihet. I 2023 var det åpning av «Blood Red is the New Green» av Anders Sunna som vises frem til mai 2024. 

«Attom Nova» av Johannes Espedal. Foto: Jon Gorospe

«Bristepunktet» av Mattias Härenstam. Foto: Jon Gorospe

«Blood Red is the New Green» av Anders Sunna. Foto: Jon Gorospe

3KT (Trekanttomten) er et byutviklingsprosjekt eid av Ferd AS og ligger mellom Aker Brygge og Vika med planlagt byggestart i 2026. Sammen med Ferd har Mesén, som kunstnerisk rådgiver og produsent, jobbet med ulike kunstprosjekter i byrommet i og ved 3KT.  

I kulverten på 3KT – i undergangen som peker inn mot Nasjonalmuseet – har Julie Ebbing skapt et kunstverk som i sin rå og utemmede blanding av grafikk og graffiti er et slags sammenstøt med kunsthistorien. I Munkedamsveien og Dokkveien vises Jo Bentdals to fotografiserier «The Law of the Instrument» og «Common Sensibility». 

I høst har kunstneren Johannes Høie stått ute i være og vind, og malt direkte på et 20 meter langt lerret på 3KT. Produksjonen er nå satt på pause og verket ferdigstilles våren 2024.   

«Dig a Pony» av Julie Ebbing. Foto: Jon Gorospe

«Morgendagen» av Johannes Høie. Foto: Jon Gorospe

«The Law of the Instrument» av Jo Bentdal

Jubileumsår 

Inspirert av legatstifter Eivind Eckbos engasjement for kunst og kunstnere, feiret Eckbos Legat sitt hundreårs jubileum med tiltak på kunst- og kulturfeltet. Mesén har bidratt med kuratering, produksjon og gjennomføring av en rekke kunstprosjekter.

På vinduene i Sjøfartsbygningen i Kvadraturen har Anders Sletvold Moe laget «Syv komposisjoner for Hellesen». Verket er en hommage til Norges glemte kubist, Thorvald Hellesen, og forholder seg til arkitekturen på samme måte som Hellesen selv gjorde på 1920-tallet. 

«Syv komposisjoner for Hellesen» av Anders Sletvold Moe. Foto Tor S. Ulstein

Et annet spor etter Hellesen som også var godt synlig i byen var den blå Oslotrikken ikledd kubistisk kunst. Hellesen hadde varig innflytelse på byens visuelle uttrykk da han i sin tid var med på å bestemme Oslo-trikkens karakteristiske blåfarge. Den kunstkledde trikken var et temporært prosjekt i mars og april. 

Trikk med Thorvald Hellesen-kunst. Foto: Mesén

Fra juni til september ble Eckbos Legat Jubileumsutstilling vist på Vigelandmuseet med kunstnerne Lin Wang, Einar Grinde, Andrea Scholze og duoen Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong. Einar Grinde ble tildelt Eckbos Legat Jubileumsstipend på 200.000 kroner.

Fra åpningen av Eckbos Legat jubileumsutstilling på Vigelandmuseet. Foto: Mesén

Faglig påfyll  

Vigelandseminaret 2023, med tittelen «Boundaries or no Boundaries – Sculpture in the Intersection between Nationalism and Internationalism», besto av to inspirerende dager på Sentralen i Oslo, med dyptgående sondering av historiske og dagsaktuelle tematikker i skulpturkunsten.  

Temaet interesserte et stort internasjonalt fagfelt og skapte stor interesse gjennom mange innsendte papers. Seminaret ga mulighet for å møtes og diskutere forskningsarbeid og erfaringer fra et sammensatt fagfelt bestående av forskningsinstitusjoner/universiteter, museums- og formidlingsinstitusjoner og aktører som jobber med kunst i offentlige rom. 

Vigelandseminaret var et samarbeid mellom Vigelandmuseet, Universitet i Oslo og oss, og var støttet av Eckbos Legat. 

Under Arendalsuka 2023 arrangerte vi en panelsamtale med utgangspunkt i det arbeidet vi har gjort i Skien kommune med utvikling av den sentrumsnære bydelen Kverndalen. Sentralt sto spørsmålet om hvordan gjennomføre bærekraftige kunstprosjekter i offentlige rom: Hvilke virkemidler har vi for å gjennomføre bærekraftige kunstprosjekter? Hvilke krav til bærekraft finnes ved gjennomføring av slike prosjekter, og bør det stilles flere/andre krav? Og ikke minst, hvilken vilje har man til å sette av midler til dette? 

Fra Arendalsuka. F.v. Kristine K. Wessel (kurator, Mesén), Marisa Ferreira (kunstner), Sigurd Sverdrup Sandmo (direktør, KORO) og Gunn Marit Christenson (prosjektleder, Kverndalen i nytt lys, Skien kommune)

I januar lanserte vi boken «Kunsten å utvikle et sted» i Kristiansand kunsthall. Boken byr på verksbeskrivelser, kunstnerintervjuer og refleksjoner om kunstens betydning for lokalsamfunn med utgangspunkt i prosjekter vi har gjort for Kristiansand kommune. Den har blitt et engasjerende portrett av hva som kan skje i møtet mellom sted, kunst og publikum.  

Nye permanente kunstverk 

Vi arbeider også som kunstkonsulenter på oppdrag fra fylker, kommuner og private aktører. Da jobber vi med permanent kunst i nybygg, skoler, sykehus og uterom. I 2023 har vi ferdigstilt en rekke flotte verk på Ringerike, Hundorp, Fredrikstad, Kverndalen, Namsos og Horten.  

«Atomic Cluster» av Børre Sæthre. Foto: Jon Gorospe.

«Sol» av Annika Oscarsson. Foto: Istvan Virag

 

Tusen takk til alle gode oppdragsgivere og samarbeidspartnere:  
Akershus Universitetssykehus HF, Bane NOR Eiendom, Eckbos Legat, Ellen Sjøwall, Elvelangs langs Akerselva med Bydel Sagene og Bydel Nordre Aker, Ferd AS, Finsk-norsk kulturinstitutt, Fredrikstad kommune, Hammerfest sykehus, Helse Førde HF, Helse Møre og Romsdal HF, Horten kommune, Innlandet fylkeskommune, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (Universitetet i Oslo), Kirkenes Snowhotell, KORO, Kristiansand kommune, Kunstsentrene i Norge, Kunstsilo, Lørenskog kommune, Museumsforlaget, Namsos kommune, Narvik kommune, Nasjonalmuseet, Oslo kommunes kunstsamling, Plan og bygningsetaten, Oslo kommune, Sarpsborg kommune, Sjøfartsbygningen, Skien kommune, Sparebankstiftelsen DNB, Sør-Fron kommune, Universitetssykehuset i Nord-Norge, Vigelandmuseet, Viken fylkeskommune

Forrige
Forrige

Meséns kunstløype

Neste
Neste

What’s At Stake?