Utstillingsavtalen - en kampanje

Norske Billedkunstneres kampanje i 2015 for å sikre lønn for kunstneres arbeid med utstillinger.

Norske Billedkunstnere (NBK) ønsket økt engasjement rundt kunstnerøkonomien, nærmere bestemt kunstneres arbeidsvilkår når de stiller ut på landets kunsthaller, kunstsentre og kunstforeninger. NBK ga Kulturbyrået Mesén oppdraget med å utvikle og lede en kampanje for å skape politisk bevissthet, og engasjere kunstnere og utstillingssteder til å stå solidarisk sammen og kjempe for økte midler fra fylkeskommuner og kommuner.

I arbeidet med kampanjen valgte vi å forenkle og tydeliggjøre budskapet, og samtidig tilby plattformer hvor saken ble grundigere belyst. Vi utviklet en nettside med utdypende informasjon om tematikken og tips til hvordan folk kunne vise sitt engasjement i sosiale medier. Parallelt med dette, jobbet vi sammen med NBK for at deres distriktsorganisisasjoner skulle arbeide lokalt og invitere kunstnere, lokalpolitikere, utstillingssteder og presse til dialogmøter om tematikken.

Vi engasjerte et knippe kunstnere til å lage kommentarer til kampanjen i form av visuelle bidrag og kronikk, bl.a. Natasja Askelund, A K Dolven, Mette Hellenes, Jan Freuchen og Marcus Lantto.

Les mer på bloggen: http://blogg.mesen.no/blog/2016/1/20/kampanje-for-norske-billedkunstnere

 
A K Dolven sitt kunstneriske bidrag til kampanjen.

A K Dolven sitt kunstneriske bidrag til kampanjen.