Skisse av USIKKERKUNSTJENTE

Tjenester:
Kunstkonsulent

År:
2024–2026

Sted:
Tastaveden skole, Stavanger

Kunstner:
USIKKERKUNSTJENTE

Oppdragsgiver:
Stavanger kommune

Lenker:
Oslo kommunes kunstsamling

Tastaveden skole

På oppdrag fra Stavanger kommunes kunstsamling har Mesén vært kunstkonsulent for Tastaveden skole som nylig er blitt rehabilitert. Skolens tidligere gymsal og midtbygg har blitt revet, mens tre andre deler av skolebygget er rehabilitert og knyttet sammen med et nytt midtbygg. Skolen har fått nye uteområder med blant annet ulike aktivitetsområder, sitteplasser, grøntområder, stier og sykkelparkering.

For kunstprosjektet ved Tastaveden skole arbeider kunstkomiteen etter en kuratorisk tilnærming med utgangspunkt i begrepene “identitet og signatur” og “samtid, fortid og fremtid”. Det kuratoriske utgangspunktet er basert på en analyse av skolen, nærområdene og brukerne av bygget. Det er en målsetting å kuratere inn verk som møter ungdom på en betydningsfull måte, i relasjon til alder og modning mellom 8. og 10. trinn, men også ansatte, foreldre og lokalmiljøet som bruker skolebygget utenom skoletid.

3 kunstnere/kunstnergrupper ble invitert til å levere skisseforslag for to veggarealer i skolen inneområder. Etter en lukket konkurranse, ble det 13. oktober foretatt juryering i Stavanger kommunes kunstutvalgt. Forslaget NONSENS_PRESENS av USIKKERKUNSTJENTE ble valgt som vinner av konkurransen.

I tillegg gjøres det innkjøp av kunst.

NONSENS_PRESENS av USIKKERKUNSTJENTE

Til Tastaveden skole skal USIKKERKUNSTJENTE utvikle to tekstilarbeider montert på spesialtilpassede, halvsirkulære akustiske plater. Verkene skal utføres i digital jacquard-vev, og enkelte områder vil senere bli bemalt med akryl og olje. I tillegg skal kunstnerduoen produsere et fåtall replikker som tekstilkledde takplater.

Prosjektet NONSENS_PRESENS undersøker møtet mellom læring og det menneskelige, øyeblikk der fagstoff smelter sammen med dagdrømmer, og nye surrealistiske bilder oppstår. De foreslåtte verkene forholder seg på ulik måte til Johannes Ittens fargesirkel og fotosyntesen, men bearbeides videre “inspirert av patafysikk – den imaginære vitenskapen som løfter frem unntaket, det absurde og de kreative sammenstøtene som oppstår når logikk og følelser blandes”. Referansene til naturfag og fargelære er tydelig til stede i begge verkene, men kunstnerisk fordreid på en måte som gir mange lag med historiefortelling og åpner tolkningsrom.

De sentrale temaene knyttet til sammenblandingen av logikk, følelser, mønster og abstraksjon er tydelig til stede i ikke bare motivet, men også i måten tråder og tegninger bindes sammen i veven, og i den maleriske overflatebehandlingen.