Symposium om kunst i offentlige rom og sosial bærekraft:
Steder for empati og endring
Tjenester:
Arrangør, program, koordinering, faglig innhold
Tid og sted:
5. desember 2024 på Gamle Munch, Oslo
Samarbeidspartner:
Oslo kommunes kunstsamling, Kulturetaten
Støttet av:
Fritt Ord
Symposiet tok opp viktige spørsmål knyttet til den kristiske kunstens funksjon, kunstneriske metoders fordeler i byutvikling, kunstfeltet som premissleverandør for bærekraft, hvordan arbeide med et steds historie på en god måte og skape rom for ytringsfrihet, inkludering og empati. Sammen diskuterte vi hvilke utfordringer vårt fagfelt og kunsten står ovenfor i dag, og hvordan vi sammen kan mobilisere fremsnakking av god kunst.
Hvordan kan kunst i offentlige rom bidra til gode sosiale møteplasser for kollektive historier og forståelse i en verden preget av konflikt? Dette symposiet utforsker kunstens rolle som en katalysator for empati og sosial endring. Vi diskuterer hvordan kunst i offentlige rom kan bidra til sosial bærekraft i lys av FNs bærekraftsmål.
Sosial bærekraft vil i norske kommuner innebære noe annet enn det vil i krigsherjede byer og land, samtidig oppleves empati og engasjement på tvers av landegrenser i en urolig og usikker verden. Under symposiet undersøkes det hvordan kunst i offentlige rom kan skape steder for refleksjon, dialog, og forsoning i lokale kontekster. Hvilke spørsmål må feltet stille seg i Norge i dag for å fremme sosial bærekraft? Hva kan vi lære av dem som står i en gjenoppbyggingsprosess eller bearbeider sine krigstraumer? Hvordan kan vi skape gode steder for empati og endring?
Program:
09.30: Registrering og kaffe
10.00: Velkommen
Kristine K. Wessel, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Mesén
10.15: Kunst i offentlige rom og sosial bærekraft: Nøkkelbegreper og tematisk overbygning
Cecilie Sachs Olsen, professor i kunst i samfunnet ved Institutt for estetiske fag på OsloMet
10.35: Kunst i offentlige rom i Norge i dag: Status og utfordringer
Nora Ceciliedatter Nerdrum, kurator og leder av kunstseksjonen i KORO
10.55: Kunst i offentlige rom i konfliktsituasjoner: Kunst etter kuppet i Myanmar
Ida Fagervold, stipendiat, Universitetet i Oslo
11.15: Case studie: Kunstverket “Burj El Hawa”
Jad El Khoury, kunstner
11.45: Lunsj
12.40: Case studie: Kunstverket “Moren” av Tracey Emin
Lily Vikki, kunstfaglig prosjektleder og skulpturkonservator NKF-N i Oslo kommunes kunstsamling
Tina Skedsmo, kurator og kunsthistoriker i Mesén
13.10: Case studie: Kunst i offentlige rom i Mortensrudprosjektet
Mari F. Sundet, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Oslo kommunes kunstsamling
13.30: Case studie: Kunstprosjektet "Milestone Jerusalem”
Vibeke Harper, kunstner
14.00: Pause
14.30: Sosial bærekraft i temporære kunstprosjekter
Vibeke Christensen, daglig leder, kunstprodusent og kurator i Mesén
Kristine K. Wessel, kunstfaglig prosjektleder og kurator i Mesén
15.00: Case studie: CONTRA – Conflicts in transformations
Cecilie Sachs Olsen, professor i kunst i samfunnet ved Institutt for estetiske fag på OsloMet
Gro Sandkjær Hanssen, forsker ved OsloMet
15.30: Summa summarum: Hva har vi hørt, lært og kanskje ikke snakket om?
Merete Hovdenak, daglig leder i Kunstsentrene i Norge (KiN)

Kristine Wessel fra Mesén ønsker velkommen

Cecilie Sachs Olsen fra OsloMet forklarer dagens nøkkelbegreper og gir en tematisk overbygning
Nora Ceciliedatter Nerdrum fra KORO snakker om status og utfordringer i dag

Ida Fagervold, stipendiat ved Universitetet i Oslo, forteller om kunstens rolle etter kuppet i Myanmar

Jad El Khoury forteller om sitt kunstverk "Burj el Hawa"

Lily Vikki fra Oslo kommunes kunstsamling og Tina Skedsmo fra Mesén presenterer Tracey Emin sin skulptur "Moren"
Mari F. Sundet snakker om kunst i offentlige rom og sosial bærekraft i Mortensrudprosjektet
Vibeke Harper snakker om sitt kunstprosjekt "Milestone Jerusalem"
Kunstverket "Milestone Jerusalem"

Vibeke Christensen fra Mesén deler erfaringer fra å jobbe med sosial bærekraft i temporære kunstprosjekter
Merete Hovdenak fra KiN oppsummerer dagen