Illustrasjon av Altiplan AS
Tjenester:
Kunstkonsulent
År:
2024–2026
Sted:
Lunde skole, Fredrikstad
Kunstner:
Ask Holmen
Oppdragsgiver:
Fredrikstad kommune
Lunde skole
På oppdrag fra Fredrikstad kommune er Mesén kunstkonsulent for Lunde skole. Skolen ble bygget som en 1-parallell skole, men har nå to klasser på nesten hvert trinn. Skolen er derfor i en utbyggingsprosess for å utvide til en 2-parallell skole med 14 klasserom og kapasitet for ca. 300 elever. Dette omfatter både nybygg, ombygging, rehabilitering og oppgradering av uteområdet.
Kunstutvalget har ønsket seg et permanent kunstprosjekt med tematikk og utforming som inviterer til lek og utforskning. Skolen ønsker seg kunst som kan brukes og som ikke bare er til å se på eller ta på. Kunstverket skal være tilgjengelig og inviterende. Det har også vært ønskelig med et kunstprosjekt som sier noe om Lunde skoles og stedets identitet – et stedsspesifikt kunstprosjekt for skolen og stedet.
Området har en spennende historikk med steinbryting og steinuttak tilbake til 1800-tallet. På skolens eget naturområde har det tidligere vært et granittuttak, og her ligger det steinemner trolig fra 1960 og -70-tallet. Området er også rikt på funn og boplasser tilbake til steinalder, og det finnes bergkunst i form av små groper i berget i nærheten av skolen, trolig fra bronsealder eller jernalder.
Fredrikstad kommune inviterte kunstnere og kunstnergrupper til å melde sin interesse i en åpen prekvalifisering. Deretter ble 3 kunstnere/kunstnergrupper invitert til en lukket konkurranse.
Forslaget Magma av Ask Holmen ble valgt som vinner av konkurransen.
Magma av Ask Holmen
Til Lunde skole skal kunstneren Ask Holmen utvikle skulpturen Magma, et verk som følger granittens millioner av år lange reise – fra smeltet magma dypt i jordens indre til fast berggrunn preget av naturens krefter. Skulpturen skal utformes i stein med taktile overflater, og inkluderer mindre elementer i ulike bergarter plassert etter skalaen i solsystemet. Disse «planetene» fungerer som en forlengelse av skulpturen og inviterer til utforsking – fra steinens mikroverden til universets makrokosmos.
Magma utforsker granittens geologiske tilblivelse, og vever denne historien sammen med stedets identitet, landskap og historie. Holmen ønsket å skape en fortelling om geologiens mysterier, dyp tid og vår tilknytning til naturens langsomme prosesser. Samtidig fungerer verket som en bro mellom lek, læring og refleksjon.