Hva gjør vi her?

— kunstprosjekter og kunsthappening i Groruddalen

Kurator og produsent

Tidsperiode: 2012 - 2014
Kunstnere: Ingunn Wright, Christian Bermudez, Petter Buhagen, Minna Henriksson, Gunhild Mathea Olaussen, Jørn Tore Egseth, Shwan Dler Qaradaki, Johannes Høie, Esther Marie Bjørneboe, Behjat Omar Abdulla og Kitchen Dialogues (Martinka Bobrikova & Oscar de Carmen)

Hva gjør vi her? er kunstprosjekter som tar utgangspunkt i møter mellom barn og ungdom i Groruddalen, og etablerte kunstnere. Prosjektene er temporære kunstverk i offentlige rom og utvikles i samarbeid mellom kunstnere og en flerkulturell lokalbefolkning. Prosjektene viser hvordan kunsteriske strategier kan skape medvirkning og bevissthet omkring nærmiljø, dialog, identitet og stedstilhørighet. Prosjektene er en fortsettelse av “Hva gjør du her?” i 2010-2011.

Kulturbyrået Mesén har initiert prosjektene som ble støttet av Kulturrådet, Fritt Ord, Finsk-norsk kulturinstitutt, KORO, Eckbos Legat og Bydel Grorud med midler fra Groruddalssatsingen.

 

LandArt (2012-13) av Ingunn Wright og Christian Bermudez

Ved å ta utgangspunkt i naturen som finnes i Groruddalen, ønsker Ingunn Wrigh at barn og ungdom sammen skal undersøke potensialet for å skape noe som kan være felles, et hemmelig sted; et sted man ønsker å bruke, komme tilbake til, og vise til venner og familie. Mange som bor i Groruddalen tar kanskje naturen for gitt, eller ser ikke hva naturen kan tilby dem. Ved å sette seg selv inn i en sammenheng med naturen og med fellesskapet, inviterer hun lokal barn og ungdommer til jobbe i naturen, på steder som ved første blikk framstår som overgrodd og vanskelig tilgjengelig. Ved å rydde, organisere og plante, setter vi spor etter oss selv og får et nytt forhold til stedet.

Det å jobbe i naturen setter ned pulsen og setter en god ramme for store spørsmål som: hvem er vi, hva gjør vi her, er vi avhengige av hverandre og naturen?

Ingrunn Wright og Christian Bermudez tar for seg grøntområdet langs Alnaelva på Ammerud. Dette er et naturområde som er ubrukt og overgrodd, og som også er en del av historien bak utbyggingen av Groruddalen på 60-tallet.

 
Foto: Christian Bermudez

Foto: Christian Bermudez

The Birdhouse Project av Christian Bermudez, vist 2012-2013

The Birdhouse Project er inspirert av sko som er kaset over strømledninger, et velkjent syn både i Europa og Amerika. Dette er et urbant fenomen som ofte bærer negative konnotasjoner. Christian Bermudez ønsker å gi fenomenet nye fortolkninger og også diskutere migrasjon. Han har laget fuglekasser formet som sko som henges opp i trør ved Alnaelva. Fuglekassene har en størrelse som er nøye tilpasset svarthvit fluesnapper; en trekkfugl som forhåpentligvis vil flytte inn i noen av skoene som er montert i trærne.

The Birdhouse Project har tidligere vært vist på Lillehammer.

Foto: Vibeke Christensen/Kulturbyrået Mesén

Foto: Vibeke Christensen/Kulturbyrået Mesén

Local view (2013) av Petter Buhagen

Verket Local view er montert på begge sider av en bærende betongsøyle på Grorud T-banestasjon. Både stasjonen og de karakteristiske Ammerud-blokkene like ved, er tegnet av arkitekt Håkon Mjelva på 1960-tallet. Arkitekturen og disse områdene har bidratt til vår forståelse av hva Groruddalen er, en forståelse som er dreid rundt en storstilt drabantbybygging, og de sosiale og bymessige konsekvensene det har fått.

Med utgangspunkt i Groruddalssatsingens målsetting om at «Groruddalens identitet og stolthet skal styrkes» har Petter Buhagen laget sitt bidrag til stedet. Buhagen har sett på de ulike perspektivene i debatten og politikken som føres rundt Groruddalen, både lokalt og sentralt, og brukt disse som grunnlag for utarbeidelsen av kunstverket. Inspirert av den franske sosiologen Bruno Latours tanker om at det lokale aldri slutter å eksistere som størrelse, selv når vi snakker om det globale, er Buhagen opptatt av ståsted, perspektivforskyvninger og fordreininger. Det globale er en abstraksjon som bare lar seg stedfeste og overskue når vi forlater vårt eget blikk, vår egen virkelighet, og anlegger et hypotetisk perspektiv. I Local view benyttes abstraksjoner av utsikten fra Grorud T-banestasjon som et bilde på den mentale abstraksjon som skapes av fysisk distanse. Slik blir Grorud, som sted, sentrum for dette arbeidet.

 
Foto: Petter Buhagen

Foto: Petter Buhagen

Follow the money (2013) av Minna Henriksson

Follow the money av Minna Henriksson ble vist på Romsås senter i 2013-2014 og på nett i 2014-2017. I prosjektet utforsker og tilgjengeliggjør kunstneren paradokset mellom Norges oljerikdom og dårlig vedlikeholdte områder i Oslo. Hun ser særlig på Romsås t-banestasjon der midlertidige finerplater ble stående i 15 år før stasjonen ble utbedret.

Minna Henriksson holdt workshop for ungdom fra Bjøråsen skole på Romsås som en del av prosjektet. Ungdommene skrev brev og laget navneskilt av de gamle finerplatene til 100 utvalgte politikere. Prosessen er dokumentert på bloggen: kulturbyraet-mesen.tumblr.com/search/Minna+Henriksson

De gamle finerplatene ble også brukt i kunstinstallasjonen som sto på Romsås senter i 2013-2014.

 
Romsås t-banestasjon før utbedring. Foto: Minna Henriksson

Romsås t-banestasjon før utbedring. Foto: Minna Henriksson

Kunsthappening på Grorud, 2014

I september 2014 gjennomførte vi en éndags kunst-happening ved Grorud t-banestasjon. Happeningen bestod av tre ulike stedsrelaterte kunstprosjekter: Grorud Libretto av Gunhild Mathea Olaussen og Jørn Tore Egseth, Likhet, ingen garanti av Shwan Dler Qaradaki, Johannes Høie, Esther Marie Bjørneboe og Behjat Omar Abdulla og Kitchen Dialogues av Martinka Bobrikova og Oscar de Carmen i regi av One Night Only Gallery.

Kunsthappeningen skapte et sted for kunst ved Grorud t-banestasjon, som et konsept som prøvde ut og diskuterte nødvendigheten av kunst i offentlig rom i Groruddalen. Til tross for sin store befolkning finnes det svært få visningssteder for kunst i dette området.

 
Likhet ingen garanti. Foto: Vibeke Christensen/Kulturbyrået Mesén

Likhet ingen garanti. Foto: Vibeke Christensen/Kulturbyrået Mesén