Rommet ved siden av (2023) av Lotte Konow Lund. Foto: Øystein Thorvaldsen

Tjenester:
Kurator og kunstkonsulent

År:
2022–2025

Sted:
Benterud skole, Lørenskog

Kunstnere:
Lotto Konow Lund, Anna Widén, Ann Kristin Einarsen og Lillian Tørlen

Oppdragsgiver:
Lørenskog kommune

Benterud skole

Mesén er kunstkonsulent for Benterud skole, og leder kunstutvalget for prosjektet. Som en del av skoleutvidelsen har Benterud skole fått tre nye kunstverk. Kunstnerne Anna Widén, Lotte Konow Lund og duoen Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen har alle tatt utgangspunkt i ulike aspekter knyttet til læring, samarbeid og miljøet vårt. De nye kunstverkene er skapt spesifikt for Benterud skole, med utgangspunkt i skolens profil, og utformet for å stimulere elevens inspirasjon og refleksjonsevner.  

På vegne av Lørenskog kommune har kunstutvalget, ledet av kunstkonsulent Vibeke Christensen fra Mesén, utviklet et kunstprosjekt for både nye og eldre deler av skolen, samt uteområdene. Utvalget har vektlagt kunstens evne til å stille viktige spørsmål og komme med andre perspektiver som kan være med på å gjøre barna i stand til å møte morgendagens samfunn. De tre nye kunstverkene befinner seg i henholdsvis biblioteket, trappeløp, kantinen og i det grønne beltet som rammer inn skoletomta i randsonen mot Østmarka.  

Kunstprosjektet ved Benterud har tatt utgangspunkt i skolens identitet som Grønt Flagg-sertifisert og dens målrettede fokus på miljø og bærekraft. Et sentralt aspekt ved Grønt Flagg er medvirkning og ansvar; barna både lærer selv – innendørs og utendørs – og lærer deretter videre. I sitt verk Composite Organism #2 har Tørlen og Einarsen latt seg inspirere av ulike samarbeidsformer som finnes i naturen, mens Widén i større grad har latt seg inspirere av skogens assosiasjonsrikdom, ressurser og mysterier. Konow Lund har på sin side har forholdt seg til Benterud skoles sterke fokus på lese- og skriveopplæring, og hennes store veggmaleri i biblioteket har til hensikt å skape et godt sted for leselyst, og et rom hvor elevene kan dyp-dykke inn i bøkenes verden. Konow Lund har arbeidet ut fra en helhetlig tanke om rommet; om farge, komposisjon og arkitektur i samspill.   

Om prosjektet 

Skolen har blitt utvidet fra to paralleller til fire paralleller, og inkluderer en spesialpedagogisk base og en flerbrukshall som sto ferdig i 2023. Uteområdet til skolen ble ferdigstilt sommeren 2024. 

Rommet ved siden av (2023) av Lotte Konow Lund 

Rommet ved siden av av Lotte Konow Lund til biblioteket på Benterud skole måler 17 x 5 meter og er skapt for å aktivisere hele veggen. Fargene spiller en spesielt viktig rolle og Konow Lund har tatt utgangspunkt i en dempet versjon av Le Corbusier sin "Polychromie Architecturale" fra 1931, et verktøy for harmonisk fargeutvelgelse som Le Corbusier utviklet overbevist om at farge i arkitektur var et like kraftfullt virkemiddel som tverrsnitt og grunnplan. I tillegg har kunstneren laget fire replikk-malerier til de to mellometasjene i trappeløpet i den nye delen av skolen. Disse henter opp samme fargepalett som Konow Lund har benyttet i biblioteket.  

I veggmaleriet i biblioteket består motivet av geometriske figurer og andre stiliserte, figurative elementer med læring som ledemotiv; vitenskapelige objekter, en lyspære, en eksplosjon og en frøbank. Boka representeres i fire ruter på fire forskjellige måter, og synes således å henspille på lesingens og læringens potensial samtidig som det også er en utforskning av boka som form. Maleriene i trappeløpet derimot, har mer abstrakte motiver som kan minne om verden utenfor – om vann og bevegelse, landskap og landbruk, og vårt blikk på omkringliggende natur. Til felles har veggmaleriene ved Benterud skole at figurene og situasjonene oppleves som løsrevet fra en ytre meningssammenheng.    

Foto: Øystein Thorvaldsen

Composite organism #2 (2024) av Ann Kristin Einarsen og Lillian Tørlen

Kunstverket Composite organism #2 er et samarbeid mellom kunstnerne Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen. Prosessen startet med et ønske om å samarbeide. Kunstnerne så derfor på ulike former for samarbeid i naturen for å finne inspirasjon. Der fant de ulike former for symbioser, det vil si samarbeid mellom ulike arter.  

To former for symbiose som har inspirert kunstnerne bak verket på Benterud skole, er parasittisme og lav. En barkebille er et eksempel på en parasitt. Den gnager ganger under barken på trær for å legge eggene sine. Noe av det som inspirerte kunstnerne var at i naturen er ting ofte litt frastøtende, men veldig vakre på samme tid – akkurat som mønsteret barkebillen lager. Modulene på veggen på Benterud skole er en stilisering av barkebillemønsteret.

En annen form for symbiose er lav som er et samarbeid mellom en soppkomponent og en fotosyntesepartner (en grønnalge eller blågrønnbakterie) som kan produsere næring fra sollys. Sammen danner de et vegetativt plantelegeme hvor soppkomponenten normalt er dominerende. De vegghengte modulene på Benterud skole synes tydelig avledet fra lavens uregelmessige blader, mens de ulike fargene og teksturene henspiller også videre på den mangefasetterte laven. Kunstverket består av ulike organiske former som glir inn i hverandre, men fremstår samtidig som selvstendige elementer. Også formenes overflate er inspirert av naturen og alternerer mellom et glasert, krakelert, ru og støvete uttrykk. De taktile verkene springer ut av veggen i ulik dybde og er fristende å berøre.  

Tematikken i disse verkene kan være med på å underbygge Benterud skole sitt mål om at elevene skal utvikle ferdigheter og kritisk tenking rundt miljøet vårt. Ved å vektlegge symbiose – samliv – som en helt grunnleggende bestanddel i naturen, kan disse verkene også være en inngang til refleksjoner rundt samarbeid og årsakssammenhenger i et utvidet miljøperspektiv.  

Foto: Mesén

Foto: Øystein Thorvaldsen

Grenseskogen (2025) av Anna Widén 

Til Benterud skole har Anna Widén utviklet et stedsspesifikt kunstprosjekt som tar i bruk det grønne beltet som løper langs skolen for mindre skulpturer, og laget en større skulptur som står inne i kantineområdet.

Med utgangspunkt i geologisk hukommelse og minne i naturen forholder Widén sitt verk seg til naturen som samtidig verdi, ressurs og mysterie. Widén ønsker å spille på lag med det uforståelige i det forklarte – som i steinens levetid – for å åpne opp for undring og utforskning. Grenseskogen knytter spesifikt an til Lørenskog sitt navn og historie, og i bredere forstand også til skogen som erfaring og kollektivt kulturelt minne.   

Widén har skapt ulike typer skulpturer, Øyesteiner, Fuglevenner og Skogvokter, i materialene tre, stein og bronse. De ulike materialene er valgt for å stimulere våre assossiasjoner og fantasier. Barn har et særegent forhold til skogen, som både lekeplass og aktivitetsområde, og med Grenseskogen ønsket Widén å skape et alternativ til bevegelse og høy intensitet, et sted for “å tenke lange tanker eller bare la seg drive med tiden”.   

Øyesteiner består av steiner hentet fra Lørenskog-området, hvorav syv er ilagt et bronseøye. De danner et område som innbyr til pauser og fri fantasi. De hullete sirklene i bronse nedfelt i de frittstående steinene kan minne om øyne, vesener, planeter og skatter, og gir verket en fabulerende og nesten underjordisk kvalitet. Fuglevenner er små bronseskulpturer plassert i ulike høyder rundt på skolens område – i trær, på benker, i skolehagen og ved lekeapparater. De små fuglene har et vennlig og nysgjerrig uttrykk, med øyne som speiler bronseøynene i Øyesteiner, og sammen vekker de interesse for det vi vet og ikke vet om naturen og vår egen plass i den. Også Skogvokter knytter seg til dette universet, en høyreist treskulptur hvor fugl, røtter og stamme smelter sammen. Fuglen i Skogvokter er formet av tre behandlet med linolje og pigmenter i dype jordfarger, og har øyne i bronse. Skulpturens teksturer og mønstre kan lede tankene til ulike tradisjoner og historier – passende for en fugl som uhindret kan forflytte seg mellom tider og steder, og bære med seg innsikt og fortellinger som vi alle søker.

Foto: Øystein Thorvaldsen