Kulturytring Drammen 2025
Hvorfor er det viktig med kunst i offentlige rom?
KORO, Oslo kommunes kunstsamling (OKK), Kunstsentrene i Norge (KiN) og Mesén har gått sammen og inviterer til en samtale om de kunstneriske og politiske handlings- og mulighetsrommene for kunst i offentlige rom. Inviterte politikere og kunstnere deltar i debatten. Hjertelig velkommen!
Tirsdag 24. juni kl 12.15–13.45
Drammensbiblioteket 2, etasje
Arrangementet er gratis og åpent for alle – også uten festivalpass
Hvilket handlingsrom og hvilke muligheter oppstår i de direkte møtene mellom kunst og samfunn? Når kunsten og kunstneren utfordrer – og blir utfordret av – mottakere, publikum eller myndigheter, hvordan håndterer vi det?
Fire aktører innen kunst i offentlige rom – én privat, én kommunal, én regional og én statlig – går sammen og inviterer til en samtale om det kunstneriske og politiske handlingsrommet for offentlig kunst.
Kunst i offentlige rom (KORO), Oslo kommunes kunstsamling (OKK), Kunstsentrene i Norge (KiN) og Mesén har til felles at de alle produserer kunst i offentlige rom. Alle fire samarbeider med kunstnere, mottakere og myndigheter for å skape kunst der folk bor, jobber og beveger seg. Med ulike oppdragsgivere, finansieringskilder og mandat møter vi likevel ulike problemstillinger knyttet til kunstens handlings- og ytringsrom.
Programmet består av to deler. Først vil KORO, OKK, KiN og Mesén diskutere utfordringer og muligheter for kunst i offentlige rom, med utgangspunkt i konkrete prosjekter og erfaringer. Deretter blir det panelsamtale med inviterte politikere og kunstnere, ledet av Jonas Ekeberg fra Kulturdirektoratet.
Arrangementet strømmes også for dem som ikke kan delta fysisk: https://vimeo.com/1092391074
Julie Poly: Portrait of Lena. Lviv-Ivanofrankivsk (2017–2019) © Julie Poly
Program:
1) Kunst i offentlige rom i dag. Presentasjoner fra hver enkelt aktør
Velkommen ved Øystein Strand, direktør i KORO
Kunstsentrene i Norge (KiN) ved Merete Hovdenak og Ingrid Blekastad:
Kunstprosjektet Odelsgut og fantefølge (2019) i Kvam i Gudbrandsdalen var omstridt blant både innbyggere og politikere i bygda, og fikk bred medieomtale, både lokalt og nasjonalt. Men hvorfor snudde folkeopinionen underveis – og hva har skjedd siden?Mesén ved Tina Skedsmo:
Om Julie Polys kunstprosjekt Ukrzaliznytsia 2017–2025, som åpner 25. juni på Oslo S. Utstillingen viser fotografier av livet blant reisende på den ukrainske jernbanen, både før og etter den russiske fullskala invasjonen av Ukraina i 2022. Fotografiene tematiserer krig og motstandskraft, og inviterer til dialog på tvers av grenser – gjennom historiene som reiser med oss.Oslo kommunes kunstsamling ved Martin Berner Mathiesen:
Axel Revolds freske Geografien (1927) på Hersleb skole ble i 2022 kritisert for å ha rasistiske og kolonialistiske motiver. Debatten reiste viktige spørsmål, og innlegget ser på hvordan forståelsen, konteksten og kritikken rundt verket har endret seg 100 år etter at det ble laget.KORO ved Nora C. Nerdrum:
Kunsten i det nye regjeringskvartalet er det største kunstprosjektet i Norges historie. Samlingen vil inneholde noen av de mest kjente verkene fra norsk utsmykkingshistorie, samt en rekke nyproduserte verk. Innlegget diskuterer troen på kunstens kritiske kraft til ulike tider – og kunstens evne til å påvirke stedet, publikum og den offentlige samtalen.
2) Panelsamtale: Utfordringer og muligheter for den offentlige kunsten
Politikere, kunstnere og arrangører om kunst i offentlige rom:
Tage Pettersen (Høyre, Familie- og kulturkomiteen på Stortinget)
Kathy Lie (SV, Familie- og kulturkomiteen på Stortinget)
Anders Wengen (2. kandidat for Venstre i Buskerud)
Åsne Kummenje Mellem (kunstner)
Geir Egil Bergjord (styreleder NBK)
Ingrid Blekastad (direktør Kunstbanken senter for samtidskunst)