ENTER åpnes i Kilen på Finsland

Nytt kunstverk belyser stedskvaliteter i nye Kristiansand kommune 

På lørdag ble den omreisende, lydlige skulpturen ENTER av Signe og Åsmund Solberg avduket på sitt første stopp, Kilen i Finsland. Etter en måneds opphold i innlandslandskapet nær vann og skog på Finsland, skal verket flyttes til kystlandskapet ved Høllen i september, før det ender opp i urbane Kvadraturen i Kristiansand gjennom oktober. Kunstverket er en del av SNART Kristiansand, et større prosjekt som ønsker å belyse mangfoldet av steder og kvaliteter i nye Kristiansand kommune, etter sammenslåingen.

Fra venstre: Planrådgiver i Kristiansand kommune, Christina Rasmussen, produsent og kurator Kristine Wessel, kunstner Signe Solberg med datteren Elvira og musiker Åsmund Solberg. Foto: Kulturbyrået Mesén

Fra venstre: Planrådgiver i Kristiansand kommune, Christina Rasmussen, produsent og kurator Kristine Wessel, kunstner Signe Solberg med datteren Elvira og musiker Åsmund Solberg. Foto: Kulturbyrået Mesén

Samarbeid på flere plan 

Kristine Wessel, kurator og produsent fra Kulturbyåret Mesén, har utviklet  SNART Kristiansand i tett samarbeid med kunstnere og kommunen. 

- Utgangspunktet er kunst, kommunesammenslåing og steder, sier hun om oppdraget fra kommunen. 

Planrådgiver i kommunen, Christina Rasmussen, forteller at det er et mål for prosjektet å vise fram lokalt engasjement og samarbeid på de ulike stedene, samt å fremme et rikt mangfold i kommunen. 

- Det å velge Finsland som første stopp for ENTER har vært et poeng siden stokkene, som er et element i labyrinten, er hogget der. På Finsland har vi møtt et engasjert lokalmiljø som har ambisjoner for stedet sitt. Det er også interessant å vise at Kristiansand består av mer enn den velkjente kystkulturen, at kommunen har et rikt innland med skogbruk og landbruk for å nevne noe, sier hun. 

Da kunstner Signe Solberg fikk invitasjonen om å lage et kunstprosjekt med dette som utgangspunkt, koblet hun på sin bror Åsmund Solberg, som har komponert interaktive lydverk til installasjonen. De forskjellige komposisjonene spilles på faste tider i døgnet, og blir aktivert av sensorer ved skulpturens innganger slik at lydbildet varierer utifra tid på døgnet og antall besøkere. Det er også lagt inn noen overraskelsesmomenter på visse dager, derfor vil skulpturen nesten aldri oppleves likt. Signe Solberg har arbeidet med de fysiske komponentene av verket. Hun har bearbeidet tømmerstokker som ble hogget på Finsland, hvor åpningsfesten ble holdt, og hun har bygget geometriske vegger av aluminium inspirert av labyrinten.  

- Samarbeid er en kompleks prosess der man stadig finner nye sider, vinkler og opplevelser. Det kan ofte oppleves tydelig for utenforstående, men innviklet for dem som står midt oppi det. Vi ønsket å lage en skulptur som publikum kunne bevege seg i og utforske på egenhånd. Der en tradisjonell labyrint har tydelige skillevegger for å forvirre publikum, har ENTER abstrakte former som inviterer publikum til å utforske, sier Åsmund Solberg. 

Et omreisende og temporært kunstverk. Det første stoppet i ENTERs rute er Kilen i Finsland, et innlandslandskap nær vann og skog. Foto: Kulturbyrået Mesén

Et omreisende og temporært kunstverk. Det første stoppet i ENTERs rute er Kilen i Finsland, et innlandslandskap nær vann og skog. Foto: Kulturbyrået Mesén

Lokalt engasjement 

Under åpningen viste engasjementet seg gjennom støtte fra lokale virksomheter. Røyrås treindustri stilte med scenen hvor det ble holdt taler, og konsert med det lokale bandet The Strangers; mens Jokeren over veien sørget for gratis pølser og slush til de over 107 besøkende.  

Åpningen ble også en anledning for politisk debatt. Blant annet ble leder av by- og stedsutviklingsutvalget og parkvesenet i Kristiansand kommune ble invitert opp på scenen for å diskutere fremdriften i et nytt parkanlegg i området, der lokalbefolkningen ønsker seg anlegg for zip-line, vannski, amfi, og lekeutstyr for barn og unge i nærmiljøet, for å nevne noen forslag. 

Publikum opplever det interaktive verket. De skiftende lydbitene som spilles fra fire høyttalere, aktiveres med hjelp av bevegelsessensorer på forskjellige steder i installasjonen. Foto: Kulturbyrået Mesén

Publikum opplever det interaktive verket. De skiftende lydbitene som spilles fra fire høyttalere, aktiveres med hjelp av bevegelsessensorer på forskjellige steder i installasjonen. Foto: Kulturbyrået Mesén

Rasmussen og Wessel påpekte i sine taler kunstens potensiale til å bidra i slike lokale diskusjoner. Wessel håper at verket vil kunne føre til flere samtaler i stedene der ENTER vil være innom: 

- Det å jobbe temporært, altså med kunstprosjekt som skal stå for en begrenset periode, gir noen muligheter i det å undersøke og eksperimentere med materialer, verksutførelse og måten man inntar og former aktivitet for stedet det står. Disse mulighetene har Signe sammen med Åsmund grepet og utnyttet til fulle med dette prosjektet, gjennom en utforskning av materialer og uttrykk, og dynamikk og dialog med mennesker som bruker stedene som ENTER vil innta. 

Forrige
Forrige

ENTER entrer Kvadraturen i Kristiansand sentrum

Neste
Neste

"Pest og karneval" av Anna Widén